Vad ärver min maka när vi har särkullsbarn?

Hej har en fråga angående arv. Vi är gifta och har särkullsbarn. Vem ärver vem när det gäller bankmedel om jag står för kontot endast jag. Om jag dör före henne vad händer med beloppet som finns på mitt konto. Om jag förstått rätt så ärver då min maka mig, men ärver hon hela beloppet eller mina barn ärver halva beloppet. Blir det någon skillnad om min maka här uttagsrätt på mitt konto. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Om två personer är gifta ärver de varandra när den ene dör, förutsatt att det inte finns särkullsbarn, särkullsbarn har nämligen rätt att få ut sitt arv direkt 3 kap 1 § Ärvdabalk. Även om din maka inte har arvsrätt när ni har särkullsbarn så ska en bodelning mellan er göras om någon av er går bort. Vid bodelningen delas era tillgångar som är giftorättsgods lika mellan er, det vill säga om du går bort före din fru så kommer dina arvingar att ärva hälften av ert giftorättsgods, och den andra hälften kommer din fru få behålla genom bodelningen, och alltså inge genom arv.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare