Vad ärver mitt halvsyskon?

Jag har i samband med min pappas bortgång fått reda på att jag har en halvsyster. Min pappa har inte haft någon relation till henne, men hon ärver ju sin laglott som sig bör. Nu till min fråga - kan hon ärva mig om något händer mig och min familj inte finns kvar? Kan jag via testamente säkerställa att det tillfaller andra släktingar på min mans sida?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Legal arvsordning

Regler om arv hittar du i ärvdabalken. Enligt 2 kap 1 § ärvdabalken ärver dina barn, dina bröstarvingar, efter dig. Finns inga barn till arvlåtaren kommer arvet delas ut i enlighet med arvsklasserna.

Det innebär att dina föräldrar kommer ärva efter dig. Eventuella syskon får dela på arvet om dina föräldrar gått bort innan du. Halvsyskon får del av den lott som skulle tillfallit dennes förälder. Alltså, skulle du ha fler syskon kommer din halvsyster få sin andel av det arv som skulle tillkommit din pappa. Om båda arvlåtarens föräldrar gått bort före arvlåtaren och det inte finns några helsyskon kommer din halvsyster få hela arvet. Detta följer av 2 kap 2 § ärvdabalken.

Din make har rätt att ärva efter dig, denne ärver då med så kallad fri förfoganderätt vilket innebär att han har rätt att använda kvarlåtenskapen efter dig på alla sätt förutom att testamentera bort den. Dina andra arvingar har då efterarvsrätt till din kvarlåtenskap när din make går bort. Det innebär att de har rätt till den andel din kvarlåtenskap utgör av din makes totala tillgångar vid tiden för din bortgång. Detta följer av 3 kap 1 § och 2 § ärvdabalken.

Testamente:

Med ett testamente kan du sätta den legala arvsordningen som jag beskrivit ovan ur spel. Detta gäller med undantag av laglotten till eventuella barn. Genom ett testamente kan du fritt förfoga över din kvarlåtenskap så att den tillfaller andra släktingar på din makes sida.

Sammanfattning:

Alltså, skulle du gå bort när ingen ur din familj finns kvar utan att ha upprättat testamente kommer din kvarlåtenskap tillfalla din make. Din halvsyster har då rätt till efterarv när din make går bort. Skulle din make inte heller vara med i bilden vid tiden för din bortgång kommer din halvsyster att ärva allt efter dig. Du kan däremot förfoga över din kvarlåtenskap genom testamente och på så sätt välja vilka som får ärva efter dig.

Hoppas att du fick svar på dina frågor! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare