FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/09/2018

Vad bör ett avtal innehålla?

Hej!

Jag och min sambo ska köpa hus. Hans mamma står som låntagare hos banken (då både jag och min sambo inte blir beviljade lån pga att vi båda studerar) men det är jag och min sambo som ska stå för alla kostnader och fördelningen kommer vara 50/50 mellan oss. Hur gör vi rent juridiskt sätt för att skydda hans mamma samt mig vid tex en separation.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det bästa ni kan göra i denna typ av situation är att upprätta ett avtal mellan er tre parter som reglerar situationen ni befinner er i nu samt situationer som kan uppkomma i framtiden, till exempel en separation, och hur vardera situation ska hanteras. Försök att få ner så mycket specifik och detaljrik information som möjligt för att undvika potentiella oklarheter. Avtalet ska vara skriftligt och underskrivet av samtliga parter och samtliga parter bör få var sin kopia.

Att skriva avtal kan ibland vara ett komplicerat förfarande. En varm rekommendation är att ta kontakt med Lawlines juristbyrå som kan hjälpa er vidare i er specifika situation.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare