Vad bör man tänka på när är ensam arvstagare och ska få stuga av sin förälder?

Hej!

Min mor har en stuga där vi spenderar somrarna. Jag är min mammas enda barn. Vi har pratat om att skriva över stugan på mig då min mamma har sämre ekonomi än jag. Ska hon ge det som en gåva eller blir det ett förtida uttag av arv eller är det bästa att vänta på att ärva stugan den dag hon dör? Vad ska vi tänka på? Jag är ensamstående med två barn om det har någon betydelse.

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till oss på Lawline.

Aktuellt lagrum att titta på: ärvdabalk.

När det gäller arv så blir det oftast tvister när det det finns fler arvingar. Eftersom du är det enda barnet är du ensam arvinge, det finns då finns det egentligen inte mycket att tvista om utan, enligt lag, kommer du att ärva allting, om hon inte skriver ett testamente som säger något annat. Ni kan därmed välja mellan att ge gåva eller som en förtida arv, resultatet blir densamma. Du blir ägare till stugan.

Vad du bör tänka på
Vad som kan vara bra att tänka på är att om hon ger dig huset, genom gåva eller förtida arv, så kan det vara bra att skriva en klausul att det ska vara din enskilda egendom. Med detta så skyddar du huset från eventuella bodelningar med framtida makar och partners. Se till att det explicit står att det ska vara din "enskilda egendom" eftersom domstolen har kommit fram till att det måste stå det för att det ska omfatta ett sådant skydd.

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig!
Allt gott!

Binh TranRådgivare