FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/08/2018

Vad för ersättning är rimligt att kräva för personskada?

Hej

Min mamma ramlade väldigt illa i en rulltrappa och har fått en väldigt komplicerad fraktur på foten. Ingen prognos finns i nuläget inte på när hon kan återgå till ett normalt liv.

Hon sitter i rullstol och har gjort det i 2 månader nu. Minst 3 månader kvar tills hon får städja sig på foten. Hon ska nu kräva ersättning av kommunen och jag är lite intresserad om ni kan guida oss vad som är rimligt!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i skadeståndslagen (SkL).

Eftersom jag inte vet så mycket om vad som hänt i just din mammas fall, eller hur rulltrappan varit konstruerad rent säkerhetsmässigt, kan jag inte göra en bedömning om kommunen har ett ersättningsansvar. Jag kommer därför endast vägleda er hur ni ska gå tillväga för att finna en rimlig ersättningssumma.

Vad din mamma kan få för ersättning

Din mamma har drabbats av en personskada då hon fått en fotfraktur.

Har någon drabbats av en personskada kan ersättning ges för följande saker:

1. Kostnader för sjukvård och andra liknande kostnader som din mamma haft,

2. inkomstförlust din mamma kan ha drabbats av. Har din mamma inte kunnat arbeta på grund av frakturen så kan detta ersättas,

3. ersättning på grund av psykiskt och fysiskt lidande (sveda och värk) eller skador som är bestående, exempelvis ärr. (SkL 5 kap. 1 §).

Just den formen av ersättning som jag har skrivit om i den tredje punkten är svårare att räkna ut eftersom det rör sig om en ideell skada. Det är en form av ersättning för att det har gjort ont eller att din mamma har bestående effekter av personskadan. Till skillnad från punkt 1 och 2 är det alltså svårt att ge ett exakt prisbelopp här.

Trafikskadenämnden har skapat tabeller för de ideella skadorna och domstolen följer i huvudsak dessa. Ersättningstabellerna för sveda och värk hittar du här.

Angående skador som är av bestående grad, exempelvis ärr eller någon form av invaliditet är bedömningen mer komplicerad. Här visar trafikskadenämnden hur denna ersättning bedöms. De olika mentabellerna som det står om hittar du här under rubriken "skador från och med 2002".

Slutsats

Din mamma kan alltså få ersättning för sjukvårdskostnader och inkomstförlust, dessa är enkla för er att räkna ut. Det är däremot svårare att bestämma en exakt summa för de ideella skadorna, här har ni de olika tabellerna från trafikskadenämnden till hjälp.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar
Henrik ÅkessonRådgivare