Vad gäller för bostad och bohag när samboförhållande upphör?

Hej

Jag och min flickvän köpte en lägenhet tillsammans för ca 2 milj kr och hon la in insats på 800 tusen kr. Nu har hon flyttat ut från mig och vill nu ha tillbaka sina pengar. Vi provade även bo hos henne men det fungerade inte. Vi har 2 barn tillsammans och jag måste nu sälja lägenheten och vi har inga papper på samboavtal eller liknande på hennes insats.

Hur blir fördelningen av pengarna när lägenheten säljs och kan hon tvinga mig sälja den?

eller har hon juridiskt rätt att få tillbaka sin insats?

Jag har även köpt en lägenhet till mina föräldrar under tiden vi var sambo och den står jag på. Har hon rätt att ta del av den. Sen har jag lite sparpengar form av aktier. Har hon rätt till dem nu när vi går olika vägar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel om samboavtal finns

Om det finns ett samboavtal kan man reglera hur situationen ska se ut när man eventuellt avslutar sitt samboförhållande. Detta är bra då exempelvis som i ert fall, ena parten går in med en insats på 800 tkr och den andra parten står på resterande belopp med exempelvis lån eller annat (alltså i situationer när man inte går in helt 50/50 från början). I samboavtal kan man reglera dels om man ska få tillbaka insatsen, hur fördelningen ska se ut ifall lägenheten går i vinst alternativt i förlust. Ofta löser man sådana situationer när samborna går in med olika insatser med ett samboavtal och ett skuldebrev.

Huvudregeln om inget samboavtal finns (ert fall)

Om man tillsammans med sin sambo inte avtalar bort sambolagen genom ett samboavtal så gäller reglerna som står i sambolagen (här).

Enligt 3 § Sambolagen ingår bostad och bohag i samboegendom. Om lägenheten förvärvats med syfte att samborna ska bo där tillsammans räknas alltså lägenheten som samboegendom och ska delas mellan samborna när samboförhållandet upphör. Enligt 14 § Sambolagen ska efter att avdrag gjorts för skulder enligt 13 § Sambolagen, resterande värde av samboegendomen läggas ihop och delas på hälften var.

Sambolagen tar inte hänsyn till kontantinsatser utan för att reglera detta måste man göra det genom samboavtal och helst ett skuldebrev. Men i ert fall då det inte finns ett samboavtal så gäller enligt sambolagen att din flickvän har rätt att få hälften av vad lägenheten är värd idag. Ingen hänsyn tas angående vem som lagt in mest insats eller så, utan man delar helt enkelt allt på hälften.

Tvingas sälja lägenheten?

För att din sambo ska kunna få ut hälften av bostaden och bohaget, krävs att hon begär bodelning enligt 8 § Sambolagen. Om en sådan begäran görs, måste den andra sambon ställa upp på detta. Detta innebär alltså att man kan behöva sälja lägenheten för att båda ska få ut den del de är berättigade till, om du inte har möjlighet att köpa ut henne.

Dina föräldrars lägenhet

Det är endast bostad och bohag som samborna gemensamt(eller en av dem) köper för gemensam användning som inräknas i begreppet samboegendom enligt 3 § Sambolagen. Att du väljer att köpa en lägenhet till dina föräldrar har alltså inte din sambo med att göra, eftersom den lägenheten inte är till för att du och hon skulle använda gemensamt. Hon har därför ingen rätt att ta del av den, då den inte ingår in samboegendomen.

Dina aktier

Samma sak gäller dina sparpengar i form av aktier. Det som ingår i samboegendom är bostad och bohag enligt 3 § Sambolagen. Det som ingår i bohag är enligt 6 § Sambolagen möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. Utifrån detta har alltså inte din sambo någon rätt till pengarna.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis har din sambo rätt till hälften av vad lägenheten (ni bott i) är värd. Om du inte har möjlighet att köpa ut hennes andel, kan du tvingas sälja lägenheten för att hon ska få sina pengar. Hon har vidare dock ingen rätt att ta del av lägenheten du köpt till dina föräldrar eller dina sparpengar i form av aktier.

Du har även bett om telefonrådgivning, mejla mig på isabella.vasiliou@lawline.se så kommer vi överens om en tid som passar!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare