FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/06/2018

Vad gäller när husbil sålts i befintligt skick?

Hej!

Vad gäller när man säljer en husbil i befintligt skick? Maken har upplyst att det inte fanns mer mögel,han har tagit bort allt och gjort helt nytt badrum. Gått igenom den noga, sett till att det inte fanns något mer. Vi har inte kunnat se eller känna något mer! Priset var 49000:-, köparen hade "bara" 43000:- Maken var hygglig ,godtog erbjudandet. Köparen kom, kollade jättenoga överallt, hittade en liten fläck, prutade ytterligare 3000:-

Vi gick med på detta. Allt var klart! De skrev på kvittens, där det står bland annat "säljes" i befintligt skick. Alltså har han prutat 9000:- Nu påstår han att det är mögel i en vägg, vi aldrig sett eller känt något. Vi visste inget!! Han vill häva köpet, annars hotar han med rättsliga åtgärder. Han sa också: om vi stod för kostnaden, så skulle han "låta allt" vara. Detta känns väldigt konstigt och obehagligt.

Vad ska vi göra och vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att ni sålt husbilen i egenskap av privatpersoner samt att köparen agerat i egenskap av privatperson. Vid köp mellan två privatpersoner är köplagen (KöpL) tillämplig.

Fel i vara
Att något säljs i befintligt skick innebär en generell friskrivning och ett begränsat ansvar för säljaren vid eventuella fel. Friskrivningen är i sig ägnad att sänka köparens förväntningar. När husbilen sålts i befintligt skick är 19 § KöpL tillämplig. Trots att en vara sålts i befintligt skick kan fel föreligga. Varan ska anses felaktig om:

1.varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2.säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3.varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.

Att säljaren inte vetat om felet behöver alltså inte betyda att varan inte kan anses felaktig. I tredje punkten föreskrivs dock att det krävs att varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen borde räknat med. Varan kan alltså inte vara "hur dålig som helst", trots friskrivningsklausulen. Hänsyn ska i första hand tas till varans pris. Om köparen fått köpa husbilen till ett lågt pris kan det alltså inverka på bedömningen

Vidare framgår av 20 § KöpL att om köparen, som i detta fall, undersökt husbilen får inte åberopas fel som denne borde ha märkt vid undersökningen. Hänsyn måste tas till hur långtgående undersökningen varit samt vilka praktiska möjligheter köparen haft för att upptäcka felet. Frågan man måste ställa sig är om köparen haft anledning att förvänta sig att det fanns kvar mögel i husbilen eller inte.

I ert fall går det att argumentera för att husbilen sålts i befintligt skick och att husbilen därför inte är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunnat förvänta sig med hänsyn till främst priset, varför ett fel inte föreligger. Även om fel skulle föreligga går det att argumentera för att köparen borde ha märkt detta vid sin undersökning, varför denne inte kan åberopa felet.

Påföljder
Skulle köparen ändå få åberopa ett fel har köparen möjlighet att kräva prisavdrag eller häva köpet (30 § KöpL). Detta kan även krävas i kombination med skadestånd. Primärt ska dock avhjälpande ske. Det innebär att ni som säljare ska ges tillfälle att i sådana fall åtgärda mögelskadan (34 § KöpL). Köparen får bara häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för denne och att ni som säljare insåg eller borde ha insett det. Rätten att häva bortfaller i regel om köparen inte inom skälig tid efter att denne märkt eller borde ha märkt felet meddelar er om att han tänker häva köpet (39 § KöpL).

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare