Vad gäller när man avtalat bort giftorätten?

Mitt ex o jag har äktenskapsord där giftorätten inte ska gälla. Jag har min hyresrätt sen tolv år innan vi gifte oss. Vi levde gifta 2 år i uganda sen ville jag hem o han ville med. Min lilla etta fick han bo i när han kom. Efter 1 år skilde vi oss. Nu undrar jag om han kan göra anspråk på min lägenhet. Det har aldrig varit avsett som vårt hem. Han har haft sitt liv o jag mitt. Vi har inte levt som gifta.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om det är så att ni har avtalat bort giftorätten i ert äktenskapsförord så ska inte din ex-make ha rätt att göra anspråk på din lägenhet. Din lägenhet räknas således som egen egendom enligt 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare