FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt17/04/2018

Vad gäller när tandläkare drar ut fel tand?

Hej,

var hos min ordinarie tandläkare som gjorde 2 fyllningar på en tand för att mat fastnat och orsakat smärta. Behandlingen botade problemet men fick dagen efter en liten svullnad/bula nedan tanden. Tandläkaren sa att det är början till infektion, fick PC och sa att det till 80% risk behövs en rotfyllning. Han bokade mig därefter till sin kollega några dagar senare då han själv inte skulle vara där. Hon petade på tanden och det gjorde fortfarande ont. PC kuren pågick dag 3 av 7.

Hon röntgade tanden och sa att den hade dålig prognos och bäst att dra ut och att det kan vara en spricka i tanden. Inget syntes dock på röntgen varken denna dag eller tidigare. Sagt och gjort tanden drogs ut med stort besvär.

Senare på kvällen när bedövningen släppt tar jag bort tussen i munnen och känner till min fasa att fel tand är utdragen. Min fina krona som jag inte haft några besvär av. Jag får en chock och gråter i timtal.

Har skrivit mail till kliniken och klinikchefen för ca en vecka sedan men ej fått svar. Det är en privatklinik i Stockholm utan avtal med landstinget. Har kontaktat IVO.

Jag tänker att det är en stor brist i rapportering mellan tandläkarna på kliniken och journalföringen. Min ordinarie tandläkare bör ju ha skrivit vad som ska kontrolleras. Tandläkare två har även brustit i kommunikation med patienten.

Hur tänker ni kring denna händelse?

Förtvivlad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag beklagar smärtan. Självfallet ska dessa två tandläkare ställas till svars inför IVO.

Vad gäller rätt till patientskadeersättning, blir patientskadelagen tillämplig. Ett kriterium är att skada ska ha uppkommit i samband med vård i Sverige (3 § patientskadelagen) och i lagen står även att vårdgivare har en skyldighet att ha en försäkring som täcker en patientskadeersättning (se hänvisning till tandvårdslagen i 5 §). Vidare ska det föreligga "övervägande sannolikhet" att:

(p.1) skadan orsakats av bland annat undersökning, vård, behandling eller liknande åtgärd, eller

(p.2) att skadan orsakats av fel diagnostisering.

Vid prövning av rätt till ersättning enligt dessa två punkter skall den handlingsnorm tillämpas som gäller för en erfaren specialist eller annan erfaren yrkesutövare inom området (6 § patientskadelagen).

Sammanfattning

Kriterierna för skada är uppfyllda då skadan ligger i dels att du fått fel tand utdragen av en tandläkare, dels att problemet med din gamla tand kvarstår. Tandläkare nr. 1 har troligen brustit i att ge rätt diagnostisering enligt p. 2, eller i vart fall kommunicerat ut det på ett oaktsamt sätt, och därmed orsakat din skada. Tandläkare nr. 2 har brustit i att göra en fullgod undersökning av tanden och därmed dragit ut fel tand.

Om det är att anses som en patientskada som faller under patientskadelagen så har du enligt 8 § patientskadelagen rätt till ersättning beräknad enligt skadeståndslagen. Detta innebär att du har rätt till ersättning för de kostnader du haft på grund av skadan, inkomstförlust (om du t.ex behövt vara sjukskriven) samt ersättning för sveda och värk och eventuella framtida men.

Råd

Du bör anmäla din skada till försäkringsbolaget. Eftersom att det gäller privata tandläkare, kontaktar du dessas försäkringsbolag och om dessa saknar försäkring kontaktar du Patientförsäkringsföreningen.

Skulle du vara missnöjd med bedömningen finns även en nämnd att överklaga till (17 § patientskadelagen). Du måste dock begära prövning av beslutet senast ett år efter du fått det (18 § patientskadelagen). Om du vill ha ersättning enligt patientskadelagen måste du väcka anspråk på det inom 3 år efter att du fått kännedom om skadan (23 § patienskadelagen).

Jag hoppas du snart mår bättre!

Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare