FrågaAVTALSRÄTTGåva08/06/2017

Vad gäller om man vill ge bort fastighet till ett av sina barn?

Hej,

Vi är tre vuxna systrar och min mamma vi ge sitt hus till mig genom gåvo brev. Eftersom jag har hjälpt till och mina systrar bor ganska långt bort. Hon vill kompensera dom med ca 500000 var , men huset är värt uppemot 4 miljoner . Går det att göra så eftersom alla tre är bröstarvingar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det går absolut att ge bort en gåva av högre värde till endast en utav bröstarvingarna. Det man behöver tänka på är hur man ger bort gåvan. Utifrån vad du skriver låter det som att din mamma vill att pengarna ska kompensera dina systrar och att ni sedan ska vara på samma position vid ett framtida arv, alltså att den här fastigheten inte ska vara ett förskott på ditt arv.

Om så är fallet behöver det anges i gåvobreven att gåvan inte ska utgöra förskott på arv. Om det inte står i gåvobrev eller framgår av omständigheterna vad som var tänkt så presumeras gåvor vara förskott på arv (se ärvdabalken 6 kap. 1 §). Det innebär att värdet på gåvan dras av från arvet när det ska fördelas.

Det enklaste för er är om mamman skriver i alla gåvobrev att gåvorna inte ska vara förskott på arv, så slipper man problemet med att i framtiden försöka bevisa vad din mamma hade tänkt när hon gav bort fastigheten och pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare