FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/06/2018

Vad gäller vid uttag från konto med överförmyndarspärr?

Hej, det är så att ja är 16 år och har begärt ut mina skadestånd pengar, för jag vill resa utomlands i sommar, samt köpa kläder och en mobiltelefon. Jag har fått hem ett papper där mamma och pappa och jag ska skriva på, och sedan ska jag skriva mitt syfte med uttaget, men nu är min fråga, kan ja begära ut pengarna för resa kläder och mobiltelefon? Och är chansen stor att dom godkänner det, den summan jag vill ha ut ligger på 35.000kr

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Jag antar att du har fått ett skadestånd utbetalt till dig som minderårig och att pengarna då överfördes bankkonto med överförmyndarspärr. För att ett uttag ska kunna ske från ett sådant konto ska överförmyndaren tillse att pengarna går till barnets, det vill säga ditt, uppehälle, utbildning eller annan nytta för dig. Det är efter ansökan upp till den enskilde överförmyndaren att fatta beslutet, men faktorer som väg in är att pengarna inte ska användas till sådant som ingår i föräldrarnas försörjningsplikt, samt föräldrarnas villkor och övriga förhållanden.

Då barnet, som i ditt fall, fyllt 16 ska den höras i frågor om uttag från kontot, och inga uttag får göras utan dens samtycke. Observera dock att de pengar som tas ut från ett överförmyndarspärrat konto ska gå till det som avsetts i ansökan och redovisning av kvitto oftast krävs av överförmyndaren. Reglerna kan också variera något från kommun till kommun, eftersom överförmyndare är kommunalt tillsatta.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare