FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/01/2018

Vad gör jag när ex-sambon inte hämtar sina saker?

Hej!

Jag undrar king en boendesituation jag nu beginner mig I.. skulle vara tacksam om viss information kunde fås, tack!

Vid årskiftet separerade jag och min sambo. Han flyttade ut medan jag bor kvar. Nu står det en hög med saker tillhörandes honom I källarförrådet. Jag har bett honom att komma och hämta sakerna och ta dom med sig snarast annars gör jag mig av med dom. Är det olagligt av mig att göra mig av med sakerna (efter överenskommen tidsram)? Han har hotat med att stämma mig om jag gör mig av med dom, nämligen.

Tack för svar,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vi har tidigare fått en liknande fråga från en annan person som hamnat i en liknande situation som din. Du kan läsa svaret här.

Sammanfattningsvis så är svaret på din fråga så här:

- Du bör inte göra dig av med sakerna bara för att han inte hämtar dem enligt överenskommelse. Om du slänger hans saker så kan du göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande. (10 kap 4 § brottsbalken)

- Du bör inte heller flytta hans saker, till exempel genom att köra dem till ett annat förråd eller liknande. Om du gör det så kan du göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. (8 kap. 8 § brottsbalken)

- Om han inte hämtar sina saker så kan han istället göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, om hans saker är i vägen så att du inte kan använda ditt förråd.

Du kan alltså i teorin anmäla detta till polisen. I praktiken är det mycket möjligt att polisen säger att de visserligen kan ta upp anmälan, men att det är tveksamt om de kommer att vidta några åtgärder. Dels tvekar jag eftersom brottet inte är särskilt allvarligt och dels eftersom det finns ett annat, bättre alternativ att tillgå som inte upptar polisens resurser:

Du kan vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om s k särskild handräckning. Om kronofogdemyndigheten beslutar om särskild handräckning så innebär det att din ex-sambo blir tvungen att hämta sina saker. Kronofogdemyndigheten kan även verkställa ett sådant beslut, vilket till exempel kan innebära att myndigheten hämtar sakerna.

Du kan läsa mer om särskild handräckning, och om hur du ska göra för att ansöka på kronofogdemyndighetens hemsida. Om du bestämmer dig för att ansöka om särskild handräckning, så är det viktigt att du läser noga vad du ska skicka in till kronofogdemyndigheten. T ex vill de ha bevis på att sakerna är i förrådet, att ditt ex inte längre hyr lägenheten med mera. Om du kan skriva ut kommunikation mellan dig och din sambo som visar att sakerna är hans, så kan det också vara till nytta. Se mer om detta på hemsidan.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare