FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/06/2018

Vad gör man när ett utländskt spelbolag vägrar betala ut pengar?

Hej Jag har spelat poker på Redbet.com, fick en liten vinst på 1500 kronor, de försöker på alla sätt förhala utbetalningen. de begär in vissa dokument som jag skickat in ett antal gånger.

Hur göra ? är det fler i Sverige som har besvär med denna leverantör?

Förstår att jag aldrig får ut vinsten men vill varna andra för att spel där.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är långt ifrån ett ovanligt problem när det gäller utländska spelbolag. Redbet.com drivs från Malta och eventuella avtalsrättsliga tvister med bolaget kommer således avgöras av maltesisk domstol. Rent juridiskt är du därmed försatt i rejält underläge mot bolaget, så att försöka "driva in" dina 1500 kronor den juridiska vägen är nog knappast att rekommendera (så till vida du inte känner någon expert på maltesisk avtalsrätt).

I Redbets allmänna regler och villkor står att bolaget har rätt att kräva in en giltig identifikationshandling innan uttag (som exempel tar Redbet upp de "klassiska" identifikationshandlingarna pass och körkort). Vidare går att läsa att bolaget förbehåller sig rätten att själva avgöra vilken identifikationshandling som är acceptabel i det enskilda fallet.

Jag är dock av uppfattningen att du bör fortsätta ligga på bolaget för att få ut dina 1500 kronor. Förutsatt att pengarna inte är låsta på ditt spelkonto (du omsatt bonus etc.) kan Redbet knappast finna stöd i sitt avtal med dig att inte betala ut pengarna. Ofta handlar det i dessa fall om att spelbolagen gör en s.k. "fuling" och medvetet förhalar utbetalningen för att du ska ångra dig, avbryta uttaget, och spela upp dina pengar istället. Är pengar på ditt Redbetkonto inte "låsta" pga. omsättningskrav etc. ska du alltså ha en ovillkorlig rätt att ta ut dem. Skickar du in exempelvis ett svensk pass eller körkort ska det inte vara några konstigheter. Fortsätter de att neka uttag bör du kräva att supporten på Redbet tydligt visar dig vad det är i avtalet (terms of use) du inte uppfyller för att få ut dina pengar.

Det är som jag ovan varit inne på inte rimligt att hota med att inleda en juridisk process mot Redbet om de vägrar betala ut pengarna. Det du istället kan göra är exempelvis att meddela supporten att du kommer sprida ditt missnöje kring Redbet till andra i din omgivning, i olika spelforum osv. Denna typ av dålig publicitet kan såklart i det långa loppet kosta ett spelbolag klart mer än 1500 kronor då färre och färre kunder kommer välja sidan för sina spel. Förmodligen tar då Redbet sitt förnuft till fånga och betalar ut pengarna till dig.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare