Vad göra om man inte får betalt?

Hej! jag skulle behöva er hjälp om ni har möjligheten. Har ett problem o vet ej hur jag ska ta mig ur de. De har påverkat mig och min familj. Ska förklara hoppas ni kan hjälpa. Vet ej om jag ska gå via kronofogden el till tingsrätten direkt.

De handlar om en lägenhet vi skulle hyra o blivit lurade. Vi har betalt ut en summa som mannen vägrar o betala tillbaka.

Vår första kontakt med han va i februari o så har de hållit på i ett år. Vi har betalt ut till han 30000kr o första utbetalning är på kontanter o resten via swish. Vi har kivitto på allt. Vi har underlag på allt. Vi har mannens person uppgifter med mera. Våra samtal emellan oss finns också. Så vår fråga är va ska vi ta oss till?

Vi kan inte släppa de här vi har haft kontakt med mannen under hela året om att han ska betala tillbaka men kommer med nåt i sista sekund. O bara släppa de här o ge honom allt är svårt. Så vi hoppades att nåt kan vi göra.

Varför har vi inte gjort nån anmäla? Jo för att han har lovat i princip hela tiden att vi ska få pengarna. Nu när vi har släppt o ska göra anmälan så säger polisen att dom inte kan göra nåt o att polisanmälan inte skulle hjälpa. Så vi känner oss maktlösa. Va ska vi ta oss till?

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du får välja själv om du vill börja att gå via Kronofogden eller om du direkt vill gå till domstol.

Om du väljer att gå via Kronofogden så ska du ansöka om betalningsföreläggande. Blanketten som du ska fylla i hittar du här. Kronofogden kommer sedan skicka ett brev till hyresvärden och tala om att du har ansökt om betalningsföreläggande.

Hyresvärden som får brevet kan agera på olika sätt:

1. Han betalar till dig.
2. Han bestrider skulden. Kronofogdemyndigheten informerar dig om detta och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill det kommer ärendet att avskrivas.
3. Han hör inte av sig till Kronofogdemyndigheten efter att ha blivit delgiven. Då meddelar Kronofogdemyndigheten ett utslag där det anges att hyresvärden förpliktas att betala vad du har begärt.

Om du däremot hellre vill gå direkt till domstol så ska du skicka in en stämningsansökan. Blanketten som du ska fylla i hittar du här.

Jag skulle nog rekommendera dig att först gå via Kronofogdemyndigheten för chansen finns ju att hyresvärden agerar enligt alternativ 1 eller alternativ 3 - och då slipper du domstolsprocessen. Skulle det vara så att hyresvärden bestrider skulden enligt alternativ 2 så har du där chansen att ta det vidare till domstol. Om du däremot vet att han kommer att bestrida skulden enligt alternativ 2 så borde du istället vända dig direkt till domstol.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare