Vad händer med arvet om mor gifter sig?

Hejsan.

Min mamma och pappa var gifta ända fram tills han omkom för ca 6 år sedan, enda barnen är jag och mina bröder. Mamma fick Alzheimers för ca 7 år sedan.

Mamma har träffat en ny man för ca 1 år sedan som hjälper henne mycket utöver den hemtjänst hon har då hon inte kan klara sig själv pga sin sjukdom. Hon har nu börjat nämna att de funderar på att gifta sig. Vi barn är mycket engagerade i mammas liv och vill henne väl men självklart blir vi oroliga när det talas om giftemål då mamma är så sjuk att hon inte förstår innebörden i vad det betyder varesig rättigheter, skyldigheter eller arv.

Hon har sedan tidigare skrivit testamente när hon fortfarande var adekvat där vi barn är arvtagare där allt ska anses som enskild egendom.

Vad skulle hända om de helt plötsligt berättar att de gift sig? Är det giltigt, mamma kan inte ens skriva sin signatur längre och heller inte läsa. Kan man bestrida det på något sätt?

Eller finns det någon förebyggande åtgärd vi kan göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så vill jag beklaga situationen med din mamma. Alzheimers sjukdom drabbar så många fler än den som har sjukdomen. Önskar er all välgång!
Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

7 och 10 kap. Ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller?

Om ett testamente har upprättats där de framgår att er mammas samtliga tillgångar ska tillfalla er så gäller det.

Om de par gifter sig så ärver det per automatik inte direkt av varandra, vilket många tror. När det finns särkullbarn (som ni blir om de gifter sig) har de rätt att få ut sitt arv direkt. Särkullbarnen behöver alltså inte vänta till den andra makan/maken avlider som deras gemensamma barn hade behövt göra. Så om er mor avlider när de är gifta så ärver ni ert arv direkt av henne.

Efter ett dödsfall (och efter att särkullbarnen har fått sitt arv) görs en så kallad bodelning där giftorättsgodset (deras gemensamma egendom) delas lika efter avdrag för eventuella skulder. Huvudregeln är att all egendom ses som giftorättsgods så länge makarna inte har avtalat om att t.ex. viss egendom ska vara enskild egendom genom ett äktenskapsförord.

Syftet med ett äktenskapsförord (om de skulle skaffa ett sådant om/när de gifter sig) är således att göra gemensam egendom till enskild egendom eller vice versa. Ett äktenskapsförord kan inte användas för att bestämma vad som ska hända med arvet om de skulle skiljas eller om någon av makarna skulle avlida.

För att den ena av makarna ska få ta del av den andres arv så krävs att de skriver ett nytt testamente där detta framgår, detta framgår av 10 kap. 1 § ÄB. På så sätt kan man skydda den om en eventuell skilsmässa skulle äga rum.

Om er mamma och hennes nya man skulle skriva ett nytt testamente där hon testamenterar samtliga av hennes tillgångar till honom har ni ändå rätt till hälften av dessa via den så kallade laglotten. Laglotten är alltså hälften av den avlidnes kvarlåtenskap enligt 7 kap. 1 § ÄB. Oavsett vad som händer så kommer ni alltså alltid att ärva av er mor.

Slutsats

Ni kommer ärva av er mor oavsett. Om de skulle gifta sig så kommer en bodelning göras av deras giftorättsgods (deras gemensamma egendom) och avdrag kommer att göras för eventuella skulder. I bodelningen får den överlevande makan eller maken hälften av deras gemensamma tillgångar och det som hamnar på den avlidnes sida går direkt till dennes särkullbarn eftersom dessa har rätt att få ut sitt arv direkt. Detta betyder att den överlevande makan/maken inte ärver något av den avlidne trots att de var gifta.

Jag råder dig att kontakta en färdigutbildad jurist som är specialiserad på detta området om du vill ha mer information kring ditt ärende. Jag kan tipsa om vår betaltjänst här på Lawline eller motsvarande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare