Vad händer med bolån vid dödsfall?

Hej.Jag och min morbror äger ett hus halva vardera. Jag har två barn min morbror två barn.

Vad händer om någon av oss går bort? Kan man bli tvingad köpa ut de andra?

Det finns ett lån på huset summa ca 60000 min morbror står som låntagare och jag betalar varje månad.

Vad händer med det lånet?Min morbror har ett eget hus och jag bor i huset som vi har tillsammans

det har gått i arv till oss.Tacksam för svar Litar på er då jag sett vad ni svarat andra.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan konstateras att du och din morbror är samägare till huset (1 § Samäganderättslagen).

Du undrar vad som händer med lånet på huset om någon av er går bort. Regler om arv och den avlidnes skulder finns i Ärvdabalken (1958:637).

Vem ärver?

Den avlidnes andel av fastigheten tas i första hand i arv av dennes barn, och barnen ärver då hälften var (2 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Om du (som inte står på lånet) avlider, ärver dina barn din andel utan att lånet påverkas.

Avlider däremot din morbror, finns andra regler gällande lånet att ta hänsyn till.

Ärva skulder

Huvudregeln enligt svensk rätt är att man inte ärver den avlidnes skulder. Regler om den dödes skulder finns i 21 kapitlet Ärvdabalken. När en person avlider bildas ett dödsbo, som blir en egen självständig juridisk person. I dödsboet ingår den avlidens tillgångar och skulder (18 kapitlet Ärvdabalken). Ärver man däremot en fastighet till vilken skulder är kopplade, löses skulderna först och främst mot tillgångarna i dödsboet, oftast mot själva fastigheten. Om skulden är högre än dödsboets tillgångar kommer den att skrivas av.

Övertagande av bolån från dödsbo

Om din morbror som har bolånet avlider kan det vara bra att ta hjälp av en jurist och sedan vända sig till banken för att se vilka möjligheter det finns för dig, alternativt hans arvingar, att ta över bolånet. Det är inte möjlig för dig eller någon annan att ta över din morbrors bolån utan vidare, eftersom villkoren är utformade efter hans ekonomiska situation.

Sammanfattning: Hur går det till i praktiken?

Om din morbror avlider kommer det i praktiken gå till på så sätt att:

1.Fastigheten kommer att värderas

2.Den/de som sköter om förvaltningen av dödsboet kommer att se ifall du, eller hans arvingar vill överta lånet.

3.Om ingen vill överta lånet eller inte har möjlighet till det måste dödsboet sälja fastigheten om inte övriga tillgångar i boet räcker till att betala skulden (21 kapitlet Ärvdabalken).

Om någon av er däremot efter den andres dödsfall vill stå som ensam ägare till fastigheten, kan denne köpa ut de övriga delägarna. Då råder allmänna avtalsrättsliga regler och principer. Finns däremot ett testamente som föreskriver något annat, ska detta alltid beaktas i första hand.

Hoppas du fick svar på din fråga! Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare