FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/01/2018

Vad händer med ett skadeståndsanspråk när den skadelidande eller den skadeståndsskyldige avlider?

Ärver man obetalt tilldömt skadeståndsanspråk?

Jag har fyra barn vars pappa avled i december, de är enda arvingarna, han hade inga andra barn, ingen ny relation. Vår äktenskapsskillnad vann laga kraft i maj 2014 och jag företräder nu de två omyndiga barnen. De har även tillsyn av en överförmyndare.

2008 blev deras pappa skjuten i tjänsten och skytten tilldömdes ett skadestånd där skulden till den avlidne nu är drygt 284 000. Den dömde är fattigpensionär och åldrad (86år). Han tilldömdes fler skadestånd men detta är det största, han står nu under kronofogdens övervakning och kan tydligen avvara knappt 500kr/månad. Avskrivs det skadestånd han skulle betala nu då brottsoffret avlidit eller ärver de fyra barnen anspråket? Avskrivs det när den dömde avlider?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels undrar vad som händer med ett skadeståndsanspråk när den som har anspråket avlider, och dels vad som händer när den som ska betala skadeståndet avlider.

När personen som har rätt till skadestånd avlider

Eftersom skadeståndet redan är tilldömt ska skadeståndet kvarstå även efter att den skadelidande avlider. Detta följer motsatsvis av bestämmelsen 6 kap. 3 § skadeståndslagen. Detta betyder i sin tur att den avlidnes arvingar ärver anspråket på skadeståndspengarna.

När personen som är skyldig att betala skadeståndet avlider

När den skadeståndsskyldige avlider kvarstår skulden som den avlidne hade, och denna ska betalas i den mån som det går. När den skadeståndsskyldiges tillgångar ska delas ut i arv ska alltså skadeståndet utbetalas först. Eftersom ni beskriver att personen har problem med kronofogden kan han dock ha andra skulder som också måste betalas. I vissa fall kan dessa skulder ha företräde framför skadeståndsanspråk. Det är med andra ord inte säkert att ni får ut hela skadeståndet. Det följer också som princip att man inte kan ärva skulder, därför kommer det inte vara möjligt att kräva hans arvingar på skadeståndet.

Hoppas detta gav ett tydligt svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare