Vad händer med föräldrarnas obetalda skulder om de dör?

Om föräldrarna dör. De bor i ett hus, men de har inte betalat lånen.

Vad gör barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!
Om båda föräldrarna dör så sammanräknar man vilka tillgångar de hade då de dog. Därefter får man se vilka borgenärer som har rätt att kräva in en skuld. Om de lösa medeln (d.v.s. föräldrarnas banktillgodohavanden) inte räcker för att återbetala deras skulder kommer huset förmodligen behöva säljas för att återbetala borgenärerna i den mån det är möjligt.

Barnen kan såklart avtala med borgenärerna att huslånet ska gå över på dem istället, ifall de inte vill att huset ska säljas. Men huvudregeln är att lån eller skulder aldrig kan övergå på barnen.

Barnen kommer därför inte att drabbas av föräldrarnas obetalda lån och skulder.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare