Vad händer med min och min makes enskilda egendom om någon av oss dör?

Hej,

Har några frågor ang. enskild egendom.

Jag har 2 barn från en tidigare relation. Min sambo har inga barn. Vi planerar att gifta oss.

Jag ställer följande frågor för jag undrar vad som händer med mitt arv (från mina föräldrar, enskild egendom) om jag dör och vad som händer med min makes sommarhus (enskild egendom) om han dör.

Om vi är gifta:

1. Om jag har ett arv med enskild egendom, vem ärver det om jag dör; min make eller mina barn?

2. Vem ärver min makes enskilda egendom om han dör; jag eller hans familj (föräldrar/syskon)

3. Gäller samma regler vid enskild egendom om det är kapital eller fastighet?

4. Äktenskapsförord, gäller det både vid skilsmässa och dödsfall, eller bara vid skilsmässa?

5. Om man skriver äktenskapsförord, måste man på nåt sätt skriva in enskilda egendomen i äktenskapsförordet?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och äktenskap finns i Ärvdabalken (ÄB) respektive Äktenskapsbalken (ÄktB). Jag börjar med att beskriva allmänt vad enskild egendom innebär, eftersom din fråga utgår från arvet från dina föräldrar och din makes sommarhus som båda är enskild egendom. Därefter besvarar jag dina frågor i tur och ordning. I mina svar utgår jag från att du och din make inte har några gemensamma barn, eftersom du endast nämner dina två barn i frågan.

Enskild egendom
Enskild egendom utmärks av att den inte ingår i en bodelning som görs när ett äktenskap tar slut. Det innebär att makarna inte delar lika på den enskilda egendomen vid skilsmässa eller dödsfall, utan den stannar hos den maken egendomen tillhör.

För att egendom ska ses som enskild krävs att det bestämts genom villkor i äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente (7 kap 2 § ÄktB). Ingenting kan automatiskt vara enskild egendom, utan det måste aktivt bestämmas av makarna eller av den som ger egendomen till maken.

Motsatsen till enskild egendom är giftorättsgods. Giftorättsgods är allting som inte gjorts till enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). Egendom som är giftorättsgods ska ingå i en bodelning (10 kap 1 § ÄktB), vilket innebär att makarna kommer dela lika på den.

Det rörande enskild egendom gäller alltså både arvet från dina föräldrar och din makes sommarhus. Vad som gäller mer specifikt, till exempel vid arv, förklarar jag närmare i dina frågor nedan.

Fråga 1 – vem ärver din enskilda egendom?
När du dör kommer först en bodelning göras mellan din make och ditt dödsbo (9 kap 1 § ÄktB). I bodelningen delas ditt och din makes giftorättsgods lika mellan er (11 kap 3 § ÄktB). De saker du får genom bodelningen, tillfaller ditt dödsbo och utgör din så kallade kvarlåtenskap (den egendom du efterlämnar). I kvarlåtenskapen ingår även enskild egendom och därmed arvet från dina föräldrar. Arvet har inte din make fått ta del av i bodelningen. Kvarlåtenskapen, det vill säga giftorättsgodset och din enskilda egendom, ska fördelas mellan arvingarna vilka i första hand är dina barn.

Vad jag förstår har du två barn som inte är din (framtida) makes barn. I ett äktenskap blir de så kallade särkullbarn, då de endast är barn till ena maken. Eftersom de är särkullbarn, ärver de hela din kvarlåtenskap; både arvet från dina föräldrar som är enskild egendom och sådan egendom som tilldelades ditt dödsbo genom bodelningen (2 kap 1 § ÄB och 3 kap 1 § ÄB). Din make ärver ingenting.

Enda möjligheten för din make att ärva dig är om du testamenterar egendom till honom. Det går dock inte att göra dina barn helt arvlösa, utan de har alltid rätt att begära ut sin laglott (7 kap 3 § ÄB). Laglotten är halva arvslotten, det vill säga halva din kvarlåtenskap (7 kap 1 § ÄB). Resterande kan du testamentera till din make.

Sammanfattningsvis är det alltså dina två barn som ärver din enskilda egendom. Undantaget är om du testamenterat egendom till din make.

Fråga 2 – vem ärver din makes enskilda egendom?
Precis som i förra frågan görs först en bodelning mellan dig och (i det här fallet) din makes dödsbo. Därefter fördelas din makes kvarlåtenskap mellan arvingarna. Sommarhuset, som är hans enskilda egendom, kommer du inte få del av genom bodelningen. Det tillfaller i sin helhet hans kvarlåtenskap och ska fördelas mellan arvingarna.

Eftersom din make inte har några barn, gäller dock att du ärver honom (3 kap 1 § ÄB). Du kommer alltså genom arv få hela hans kvarlåtenskap, inklusive den enskilda egendomen. Du ärver hans egendom med så kallad fri förfoganderätt, vilket innebär att du inte har rätt att testamentera bort egendomen. Anledningen är att hans föräldrar och syskon har efterarvsrätt i ditt bo. Det betyder att de har rätt att få ut sin andel av arvet från sitt barn/sin bror när du dör.

Sammanfattningsvis kommer du ärva din makes enskilda egendom när han dör. Du får dock inte testamentera bort egendomen, eftersom hans föräldrar och syskon har rätt till sin del av hans arv när du dör.

Fråga 3 – gäller samma regler vid enskild egendom oavsett om det är kapital eller fastighet?
Samma regler gäller oavsett om den enskilda egendomen är kapital eller fastighet. Viktigt att veta är dock att avkastning från enskild egendom inte automatiskt är enskild egendom, utan det räknas som giftorättsgods (7 kap 2 § ÄktB).

Om du till exempel har aktier eller tillgångar på ett sparkonto som är enskild egendom, måste du och din make avtala i ett äktenskapsförord om att även avkastningen från dessa ska vara enskild egendom. I annat fall blir avkastningen giftorättsgods, vilket innebär att andra maken får del av den vid en bodelning.

Detta gäller inte om egendomen gavs i gåva eller genom testamente och det i villkoret tydligt framgår att även avkastningen ska vara enskild egendom.

Fråga 4 – gäller äktenskapsförord både vid skilsmässa och dödsfall?
Egendom som gjorts enskild genom ett äktenskapsförord är skyddad vid bodelning både i anledning av skilsmässa och dödsfall. Däremot gäller ju, som nämnt i fråga 2 ovan, att efterlevande make ärver även enskild egendom om den avlidne inte har några särkullbarn.

Fråga 5 – måste enskild egendom skrivas in i äktenskapsförord?
Det krävs inte att egendomen också skrivs in i ett äktenskapsförord, om den redan är enskild därför att den givits i gåva eller genom testamente med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda. Om egendomen däremot inte redan är enskild, måste den skrivas in i ett äktenskapsförord för att räknas som enskild. Vad jag förstår är arvet från dina föräldrar och din makes sommarhus enskild egendom. Dessa behöver därför inte nödvändigtvis skrivas in i ett äktenskapsförord för att bli enskild egendom.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Om du undrar något mer är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare