Vad händer med testamenterad egendom till sambo?

Hej!

En äldre kvinna frågade mig vad som gäller när sambo avlidit. Dom var sambos i 20 år, inga gemensamma skulder, förutom bostaden, men de båda hade var och en kapital på banken.

Vidare en gemensam bostadsrätt 50/50 lågt skuldsatt där lånet var gemensamt. Självklart ett gemensamt bohag. Ingentig därutöver. Den avlidne mannen har två barn från ett tidigare äktenskap. Under de sista 6 åren betalade kvinnan det mesta av räntor och amorteringar på lägenheten då mannens pension var låg.

Testamente föreligger där kvinnan får bostaden. Innan hon kontaktar er på Lawline (om barnen "trilskas" önskor hon veta vad som gäller enligt lag vad gäller fördelningen av arvet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan finner du ett svar på din fråga!

Tillämpligt lagrum

Sambolagen och 10 kap. Ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller?

Sambor ärver inte av varandra när den ena av dem avlider. När hen avlider görs en bodelning av det gemensamma bohaget (alltså sådant som är avsett för dem att använda tillsammans) där den avlidne sambons arvingar får hens egendom och den överlevande sambon får den andra, vilket framgår av 14 § sambolagen.

Sambor kan ärva av varandra genom ett testamente. Det framgår av informationen i frågan att ett sådant har upprättats vilket får mig att anta att det gjorts på ett riktigt sätt genom att uppfylla de formkrav som krävs (handlingen ska vara skriftlig, handlingen ska vara undertecknad av testatorn samt att det ska finnas två vittnen som bevittnar när testatorn undertecknar handlingen eller i efterhand på något sätt bekräftar att det är testatorns underskrift), enligt 10 kap. 1 § ÄB.

Med detta sagt om testamentets innebörd har den avlidnes barn trots allt rätt till hälften av arvet av testamentet via sin laglott. I detta fallet innebär det att de efterlevande arvingarna har rätt till hälften av den andelen som den efterlevande sambon ärver av hen som avlidit.

Slutsats

Ja, den efterlevande sambon ärver av sambon som avlider om det har upprättats ett testamente. Barnen till den avlidne har dock, trots testamentet, rätt till hälften av värdet av vad testamentet anger via sin laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare