Vad händer när det inte finns tillräckligt med bankmedel för att uppfylla förordnande i testamente?

Hej,

Jag har en fråga gällande testamente och utbetalning av legat. Jag har blivit testamenterad en summa pengar. I samma testamente står det att resten av egendomen ska delas på tre personer. Det finns inte bankmedel som motsvarar den summa som anges i testamentet, däremot finns det andra tillgångar, ex värdepapper, till en mycket större summa än legaten. Nu hävdar de andra arvingarna att mitt legat ska sänkas, och hänvisar till bristen på bankmedel. Är detta verkligen rätt?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till regler i ärvdabalken, du hittar dem här.

I och med att du har blivit testamenterad en viss summa pengar anses du vara en legatarie och pengarna, precis som du skriver, legat. De tre personer som ska dela på den egendom som sedan är kvar kallas för universella testamentstagare. Observera att du inte är en dödsbodelägare, till skillnad från de universella testamentstagarna. (se 11 kap 10 § ärvdabalken)

Det finns hjälpregler för hur ett testamente ska tolkas, som kan användas när det inte framgår ur testamentet vad testatorn har avsett. Dessa regler kan då användas för att komma fram till en lösning. (se 11 kap 1 § ärvdabalken)

Du som legatarie ska få ut din testamenterade egendom före universella testamentstagare. Detta innebär att det är de tre universella testamentstagarna del av kvarlåtenskapen som ska sänkas, inte din. Du har rätt att få den summa pengar som du har blivit testamenterad, det kan vara både i form av bankmedel och värdepapper. Det som sedan är över när du har fått den summan, är vad de universella testamentstagarna får dela på. (se 11 kap 2 § ärvdabalken)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha ytterligare hjälp kring din fråga är du varmt välkommen att ta kontakt med någon av våra jurister på Lawline Juristbyrå. Du kan boka tid här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare