Vad händer om en dödsbodelägare går bort?

Hej!

Min farmor dog i slutet av sommaren och min pappa gick bort ca 4 månader efter henne. Hennes bouppteckning hann inte bli klar innan han gick bort. Vem är det som ska ärva min farmor? Är det min pappas dödsbo eller vi barnbarn? Det som hör till saken är att min pappa hade mycket skulder och det råder mycket oenighet i vem som ska ärva vem i den här frågan!

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Det som är avgörande i detta fallet är om din pappa var vid liv när din farmor dog, vilket var fallet. Man kan inte ärva om man själv är död, men om man var vid livet när den andra personen gick bort ärver man fortfarande (1 kap 1 § ÄB). När din pappa gick bort träder hans dödsbo in i hans ställe. Delen av dödsboet man ärver är alltså en tillgång som sedan ingår i ens eget dödsbo. I ditt fall ska alltså din pappas arv från din farmor ingå i hans dödsbo och kommer alltså användas för att betala eventuella skulder innan ni barnbarn får ut något.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare