FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/11/2019

Vad händer om jag anmäler någon för att denna har förfalskat min underskrift?

Om mitt ex förfalskar min underskrift för flyttanmälan på våra barn , vilket jag ej godkänt, vad händer om jag anmäler honom?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill inleda med att beklaga den jobbiga sits som du har hamnat i - jag ska göra mitt bästa för att kunna ge dig ett så tillfredsställande svar som möjligt. För att få svar på frågan så får vi bland annat kika i in i Brottsbalken (BrB).

Vilket brott är det på tal om?

Genom att obehörigen förfalska din underskrift på en flyttanmälan kan ditt ex ha gjorts sig skyldig till brottet urkundsförfalskning, förutsatt att förfalskningen var så trovärdig att andra skulle ha kunnat bli lurad av den och förväxla den med en äkta vara (BrB 14 kap 1 §). Ditt ex måste dessutom ha handlat med uppsåt, alltså agerat med avsikt.

Vad händer om du anmäler honom?

Det första steget vore att polisanmäla ditt ex. Efter att en anmälan har gjorts kan polisen vilja kalla dig till ett förhör där du får berätta om vad som har hänt. Därefter tas beslut om en förundersöknings skall inledas. Detta måste göras om det finns skäl att anta att ett brott liksom detta har begåtts. Om åklagaren kommer fram till att det finns tillräckligt med bevis för att ditt ex ska kunna åtalas, blir ett åtal nästa steg.

Vilket straff skulle han kunna komma att få?

Det framkommer av lagtexten att normalfallet av urkundsförfalskning kan ge upp till två års fängelse. Om brottet är att betrakta som ringa så kan en istället dömas till förvanskning av urkund till böter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet är grovt så kan domen bli fängelse i lägst sex månader men högst sex år (BrB 14 kap 1-3 §).

Vilket straff ditt ex skulle kunna komma att få är mycket svårt att svara på eftersom domstolen gör en individuell bedömning utifrån alla relevanta omständigheter i varje fall. Det finns dock ett liknande fall där den åtalade dömdes för urkundsförfalskning (till följd av att ha förfalskat sin sambos underskrift på en flyttanmälan rörande deras gemensamma barn) till villkorlig dom.

Jag hoppas att detta har kunnat hjälpa dig en bit på vägen. Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen till att ställa en ny fråga. Tills vidare önskar jag dig dock ett stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare