FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/09/2018

Vad händer om jag blir sjuk inför domstolsförhandling?

Hej! Jag är i en vårdnadstvist och det är jag som stämt den andra föräldern. Nu undrar jag vad som skulle hända om jag eller min son skulle bli sjuka och jag inte kan närvara vid rättegång tillfället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du du inte kan närvara vid förhandlingen ska det inte läggas dig till last om det är sannolikt att du har vad som kallas laga förfall till att du inte närvarat (32 kap. 6 § första stycket Rättegångsbalken, RB). Laga förfall finns om du hindras delta i förhandlingen på grund av avbrott i allmän samfärdsel, sjukdom eller annan omständighet som du ej kunnat förutse och rätten finner utgöra giltig ursäkt (32 kap. 8 § första stycket RB).

I ditt fall innebär det att sjukdom kan innebära laga förfall och det ska inte läggas dig till last att du ej kunnat närvara. Betänk dock att det kan krävas att du lämnar in läkarintyg för att visa att sjukdom faktiskt varit aktuell.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare