Vad händer om kunden använder vår programvara utan tillåtelse - upphovsrätt

Hej,

Jag har en konsultfirma inom IT.

Har skrivit en speciell och anpassad program till en kund, programmet har uppdateras och ändras löpande under flera år. Vi har ingen skriftlig avtal utan allt har varit muntliga överenskommelser, så jag utgår ifrån att jag har upphovsrätt och kunden nyttjanderätt till programvara.

Nu har det skurit sig mellan mig och kunden p.g.a. obetalda fakturor.

Fråga 1: Har jag rätt att säga upp nyttjanderätten till programkoden och vad händer om kunden skulle ändå fortsätta att använda programvaran utan mitt tillstånd.

Fråga 2: Programkoden är lösenordskyddat, vad händer om kunden forcerar lösenordet och ändrar programkoden?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att förtydliga att även muntliga avtal är giltiga vad gäller upphovsrätt. Det innebär att om ni har avtalat om villkor för uppsägning på grund av obetalda fakturor så gäller det i första hand.

I mitt svar kommer jag att utgå från att ditt företag har upphovsrätten till programvaran i enlighet med 1 § och 4 § andra stycket upphovsrättslagen (URL).

Har du rätt att säga upp nyttjandet av upphovsrätten?

Som sagts ovan kan ett avtal gå före följande svar. Om inget avtal finns är min uppfattning att avtalet får hävas i enlighet med gällande rättsgrundsatser om det föreligger ett väsentligt avtalsbrott. En bedömningsgrund för om avtalsbrottet är väsentligt är om den skadelidna parten går miste om vad denne huvudsakligen kunde förväntat sig av avtalet. I ditt fall torde det vara betalning. En annan grund är om avtalsbrottet rubbar det personliga förtroendet (gäller även mellan företag) enligt rättsfallet NJA 1962 s. 359.

I ditt fall verkar det således som att ett väsentligt avtalsbrott föreligger eftersom ditt huvudsakliga ändamål med upplåtelsen av upphovsrätten verkar vara att få betalt för det och att det rör sig om flertalet fakturor som är obetalda. Uppsägning av upplåtelsen bör därför kunna ske.

Vad händer om kunden ändå använder programvaran?

För det första är det brottsligt att använda sig av upphovsrättsliga verk utan tillåtelse, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet (53 § URL). I vissa fall finns det inskränkningar i upphovsmannens rätt att hindra användning av upphovsrättsliga verk. Däremot är sådana inskränkande undantag inte aktuella här. Detta eftersom datorprogram inte får användas utan tillåtelse, ens i privat bruk (12 § andra stycket andra punkten URL).

Utöver de straffrättsliga konsekvenserna finns också civilrättsliga. Den som använder ett verk i strid mot upphovsrättslagen ska åtminstone betala skälig ersättning för det otillåtna utnyttjandet enligt 54 § första stycket URL. Ersättningen ska motsvara vad det hade kostat att få tillåtelse att använda verket.

Om utnyttjandet skulle ske uppsåtligen eller av oaktsamhet ska även ersättning utgå för ytterligare skada som upphovsmannen orsakas (54 § andra stycket URL). Sådan skada kan vara:

1. utebliven vinst,
2. vinst som den som har begått intrånget eller överträdelsen har gjort,
3. skada på verkets anseende,
4. ideell skada, och
5. upphovsmannens eller rättsinnehavarens intresse av att intrång inte begås.

Alltså kan ditt företag i sådana fall åtminstone kräva skälig ersättning för otillåten användning, och om användningen skulle ske uppsåtligen eller av oaktsamhet, även ytterligare ersättning.

Vad händer om kunden forcerar lösenordet och ändrar programkoden?

Som tidigare sagt är det i strid mot upphovsrättslagen att använda annans datorprogram, även i privat bruk. Skulle lösenordet forceras är det således också fråga om en gärning i strid mot upphovsrättslagen (2 § och 12 § andra stycket andra punkten URL)

Man kan bearbeta ett verk och få upphovsrättsligt skydd till sin bearbetning enligt 4 § första stycket URL. I detta fall kan bearbetning avses med att ändra programkoden. Däremot får man inte förfoga över det bearbetade verket i strid mot upphovsrätten till originalverket. När det gäller bearbetning av ett datorprogram torde det krävas omprogrammering av mer kvalificerad art för att det ska klassas som en bearbetning. Även om sådan kvalificerad bearbetning av programmet skulle göras får ändå inte kunden framställa exemplar eller göra det tillgängligt för allmänheten (2 § första stycket URL) utan ditt medgivande.

Skulle lösenordet forceras och programmet användas i sin originalversion så gäller samma sak som tidigare sagts om olovligt utnyttjande angående straff och ersättning. Skulle däremot programmet bearbetas så får ändå inte kunden framställa exemplar eller göra det tillgängligt för allmänheten utan ditt medgivande. Även straff- och civilrättsliga sanktioner skulle då kunna bli gällande.

Slutsats:

Avtalet torde kunna hävas på grund av väsentligt avtalsbrott. Om kunden olovligen använder programmet bryter denne mot upphovsrättens bestämmelser. Det kan leda till att brott föreligger och att kunden måste ersätta ditt företag för era förluster. Skulle programkoden ändras gäller samma sak eftersom rätten till användningen av bearbetningen skulle vara lika begränsat som rätten till användning av originalverket.

Hoppas du fått klarhet i dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare