Vad innebär det att en skatteskuld är preskriberad?

Jag har haft en skatteskuld som kfm har haft utmätning på via min lön, men efter fem år har skulden preskiberats och skulden försvunnit. Det har nu gått ett år sedan den försvann och inget har hänt, och jag undrar om skatteverket kan börja kräva pengar av mig igen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

När en skatteskuld är preskriberad innebär det att den är borta och att skulden inte längre går att kräva in. Preskriptionen för skatteskulder sker automatiskt och ingen ansökan förutsätts.

Preskriptionstiden för skatteskulder är fem år, vilket innebär att du inte längre har kvar den skulden till KFM och dem kan inte längre kräva in den. Preskriptionstiden räknas från utgången av året då skatteskulden förföll till betalning. (Observera att det är året då skulden förföll, och inte året den uppkom).

Du finner bestämmelsen i 10 § i lagen om preskription av skattefordringar m.m. som säger att preskription innebär att åtgärder för att få betalt för en fordring inte får vidtas. Skulle KFM återkomma och försöka driva in den är det därför viktigt att du påpekar att den är preskriberad och varför den är preskriberad.

Detta är under förutsättningen att KFM inte har försökt säkerställa skulden genom t.ex. utmätning, har så skett får åtgärden ändå fullföljas trots att skulden är preskriberad.

Du kan läsa mer om preskription för skatteskulder på KFM:s hemsida.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare