FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/05/2018

Vad innebär ett servitut?

Hej.

Jag ska köpa en tomt och på detaljplanen (kartan) som jag fick från mäklaren står ordet servitut. Jag undrar vad det innebär? Det är en yta mellan tomten och vägen utanför tomtgränsen.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Ett servitut innebär en rätt för en fastighet att nyttja eller råda över en del av mark eller annat område som tillhör en annan fastighet. Servitut regleras främst i 14 kap. jordabalken och 7 kap. fastighetsbildningslagen.

Syftet med servitutsinstitutet är att främja en mer ändamålsenlig markanvändning av fastigheterna. I praktiken innebär detta att servitut ofta används för att tillförsäkra en viktig funktion som saknas på en fastighet. Exempelvis kan en fastighet sakna tillgång till väg, och då är det lämpligt med ett servitut som ger ägaren av den fastigheten rätt att nyttja en väg som löper på en annan fastighet för att kunna ta sig till sin fastighet.

För mer information om servitutet i ditt fall råder jag dig att kontakta mäklaren. En mäklare har rådgivnings- och upplysningsskyldighet även gentemot dig som potentiell köpare (16 § fastighetsmäklarlagen).

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare