FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/03/2018

Vad innebär: "Vidta alla åtgärder och handlingar vilka med laga verkan kan företas av fullmaktsgivaren"?

Hej!

Jag håller på att sätta mig in i vad Framtidsfullmakt innebär och har hittat en exempel på mall på Demensförbundets hemsida. I detta exempel står följande text:

"Fullmäktigen får på mina/våra vägnar självständigt förhandla med myndigheter, privatpersoner och företag, träffa avtal, kvittera och uppbära medel samt vidta alla åtgärder och handlingar vilka med laga verkan kan företas av mig själv/oss själva."

Kan ni på ett enkelt sätt förklara "vidta alla åtgärder och handlingar vilka med laga verkan kan företas av mig"?

Jag uppfattar att framtidsfullmakten kan tas i bruk när fullmaktsgivaren pga av tex demens behöver en god man och inte kan ta egna beslut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska nu försöka förklara vad som menas med "vidta alla åtgärder och handlingar vilka med laga verkan kan företas av mig" i den fullmakt du har läst.

Detta innebär helt enkelt, som jag har förstått det, att den fullmäktige (som har fått fullmakt att göra något) får vidta alla åtgärder och handlingar som fullmaktsgivaren får vidta. Alla handlingar och åtgärder som är rättsligt giltiga när fullmaktsgivaren gör dem kommer alltså den fullmäktige att få göra. Om fullmaktsgivaren hade haft rätt att exempelvis sälja ett föremål så kommer alltså även den fullmäktige att få sälja detta föremål. Om det istället rör sig om en handling eller åtgärd som fullmaktsgivaren inte själv har rätt att vidta så skulle inte heller den fullmäktige ha rätt att göra detta, till exempel sälja en egendom som fullmaktsgivaren inte äger själv (och därmed inte har rätt att sälja).

Meningen du hänvisar till innebär alltså kort och gott att den fullmäktige kan vidta alla åtgärder och handlingar som fullmaktsgivaren själv hade kunnat ingå med bindande verkan/ på lagligt vis.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare