Vad innefattar en halvvförsäkring?

Hej!

I dag vid 22 tiden var jag på väg hem helt ensam när en bilist i rondellen skulle ha stannat tills jag kört Men det blev alldrig (som planerad).

Istället för det så kör han/hon full fart vidare och då hade man inte så många val än att tvär bromsa och då gick det inte heller som planerad.

Jag tappade kontroll, hjulen låste sig och det slutade med att jag hamnade i räcket.

Hela den där processen med ambulansen, polisen och bärgningsbilen gick man igenom.

När polisen gick runt bilen och tog bilder så såg de att jag hade fått rejäl skada på min högra däck och då såklart undrar de hur kom det säg att jag fick skada på höger däcken när vänster sida egentligen som gick in i räcket.

Jag svarade kort: jag fick panik, allting hände fort och plötsligt, bilen som körde hade ingen belysning i gångn heller.

vi står mitt i ingenstans, jag är bilmekaniker och jag hade kunnat bära bilen själv och i med att jag kan det jag kan så hade jag lagat bilen ändå för någon slant. Men eftersom jag inte har något att dölja så har jag ringt er och berättar hela sanningen hur det gick till.

Min fråga är vad kan försäkringsbolaget göra åt saken i med att min bil är bara halv försäkrad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tolkning av din fråga

Jag uppfattar det som att du undrar hur mycket en halvvförsäkring av bil inkludrar och om du kan förvänta dig att få ersättning för de skador som uppstått.

Halvförsäkring

Det som skiljer en halvförsäkring från en helförsäkring är att en halvförsäkring inte har vagnskadeförsäkring inkluderat. Det är just vagnskadeförsäkringen som ersätter skador på ens egna bil, oavsett om de orsakades av en trafikolycka, yttre olyckshändelser eller till följd av skadegörelse (konsumenternas.se). Av din fråga framgår inte om den andra bilen fick några skador. Halvvförsäkringar täcker vanligen skador på andra fordon och bilister samt hjälp av räddningstjänst och bärgning.

Sammanfattning och råd

Har du kontaktat ditt försäkringsbolag och gett in alla uppgifter kommer de att göra en utredning och sedan fatta ett beslut. Eftersom du har en halvförsäkring kommer de med största sannolikhet inte ersätta skadorna på din bil.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare