Vad kan hända om man inte betalar förlikningserbjudande för fildelning?

En släkting har från en advokatfirma fått ett brev ang förlikning avseende fildelning på 20000 kr. Ska betalas inom 20 dgr. Har läst på era frågor och svar att man inte ska betala och inte kontakta firman. Om det kommer inkasso ska hen bestrida det till inkassobolaget. Men vad händer/kan hända sedan i sämsta fall? Om fallet tas till domstol kan då summan att betala bli ännu högre? Kan det bli annan påföljd? Hen mår mycket dåligt psykiskt efter detta, jag är orolig för vad hen kan göra, framförallt skada sig själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det senaste året har flera advokatbyråer sänt ut förlikningserbjudanden till en stor mängd personer misstänkta för fildelning. Breven innebär att om man betalar, kommer advokatbyrån inte att vidta några rättsliga åtgärder i just det fallet. Fortsätter man att ladda ner eller har laddat ner andra filmer finns det däremot en risk att brev skickas ut i fler ärenden.

Jag kommer nedan att ge dig en generell genomgång om vad advokatbyråerna som skickar ut dessa brev lutar sig mot och därefter en avslutning med råd och svar på din frågor.

Advokatbyråerna utgår från att det är ägaren till internetabonnemanget som är skyldig

De advokatbyråer som skickar ut breven har som ståndpunkt att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt advokatbyråerna vilar ansvaret på den som står för internetabonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol. På samma vis går åsikterna isär om man ska betala kravbreven eller inte. Som exempel kan nämnas å ena sidan Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Wolk har i media uppmanat folk att inte betala kravbreven då det i slutändan är upp till domstol att avgöra. Å andra sidan har Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, uttalat att det ur juridisk synvinkel är bäst att betala för det fall att man är skyldig.

Vill man inte betala och ärendet går till inkasso måste man bestrida det

Om din släkting väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste hen bestrida det vilket bör ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om hen bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot vederbörande. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om hen är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat i ett civilrättsligt mål att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Om fallet tas till domstol kan då summan att betala bli ännu högre?

Brevet som sänts ut är ett förlikningserbjudande. Det innebär att om din släkting blir stämd kan advokatbyrån som ombud för sin klient välja att stämma på ett högre belopp än erbjudandet. I teorin kan summan bli högre; om din släkting stäms och om hen förlorar i en domstolstvist.

Eftersom tvistemålet är ett dispositivt sådant (innebärande att parterna kan komma överens om annat och förlikas som föreslagits) kan din släkting även bli skyldig att stå för motpartens rättegångskostnader vid förlust (18 kap. 8 § RB). I förenklade tvistemål är rätten till ersättning för rättegångskostnader begränsad (18 kap. 8 a § RB). Ett förenklat tvistemål är tvister som uppenbart understiger ett halvt prisbasbelopp, f.n. 23.250 kr (1 kap. 3 d § RB).

Syftet med de förenklade tvistemålen är att förenkla processen och göra processen mindre kostsam för parterna då det omtvistade beloppet är lågt. Skulle målet behandlas som ett förenklat tvistemål blir de kostnader för motparten som din släkting vid en förlust står för betydligt lägre, än om det vore ett ordinärt tvistemål. I din släktings fall är det svårt att avgöra huruvida det kommer att behandlas som ett förenklat tvistemål eller ett ordinärt sådant vid en eventuell stämning. Dels är summan nära ett halvt prisbasbelopp, dels står det motparten fritt att stämma på ett högre belopp.

Givetvis blir motparten ersättningsskyldig för din släktings rättegångskostnader om din släkting skulle gå vinnande ur en eventuell tvist. Hur mycket som ersätts är som förklarat ovan, beroende av om tvisten behandlas som ett ordinärt eller förenklat mål.

Kan det bli annan påföljd?

Då tvisten är en civilrättslig sådan är det bara skadestånd som är aktuell som "påföljd". Upphovsrättslagen stadgar att man kan dömas till böter eller fängelse för ett upphovsrättsligt intrång (53 första stycket Upphovsrättslagen). Då är det dock ett straffrättsligt förfarande vari det krävs en polisanmälan, det är åklagaren som väcker talan, det är åklagaren som har bevisbördan och beviskravet är högre ställt än i en civilrättslig tvist.

I ett straffrättsligt mål är det inte tillräckligt med en IP-adress för att dömas då skuldfrågan ska vara ställd utom rimligt tvivel. I civilrättsliga mål är beviskravet något lägre ställt och rättsläget om vad som krävs för bevisning är mer oklart. Därför väljer rättighetsinnehavarna (filmbolagen m.fl.) att gå den civilrättsliga vägen.

Hur ska din släkting gå vidare i ärendet?

Ett sätt att gå vidare är att din släkting betalar förlikningserbjudandet. Betalar hen är just det ärendet avklarat och hen slipper fler eventuella krav i ärendet, risk för stämning till domstol m.m. Nu rör det sig om en ganska hög summa, och kanske anser din släkting heller inte att hen fildelat och vill därför inte betala. Anser din släkting att hen är oskyldig till nedladdning eller inte vill betala ska hen bestrida kravet. Hen kan bestrida kravbrevet redan i det första ledet, genom att vända dig till advokatbyrån. Hen har dock ingen skyldighet att kontakta dem i nuläget. Viktigast om hen vill bestrida ärendet är att så görs om ärendet går till inkasso eller sänds till Kronofogdemyndigheten. Tänk på att hen ska göra sådant bestridande skriftligt!

I slutändan är det upp till din släkting om hen anser det värt att betala den begärda summan eller ej. Som rådgivare kan jag inte ge ett definitivt besked att man alltid ska betala eller att man alltid ska bestrida. Däremot är jag av åsikten att om man vet att man inte laddat ner filmen ska man heller inte betala.

Det bör uppmärksammas att om det går till domstol är det din släktings motpart som har bevisbördan. Det innebär i fallet att advokatbyrån som ombud för sin klient ska visa att din släkting faktiskt har begått det upphovsrättsliga intrånget, eller att det är visat att hen har ansvar för intrånget genom att tillhandahållit internetuppkopplingen.

Mig veterligen har inga privatpersoner ännu stämts utifrån de brev som advokatbyråerna skickat ut. Mot den bakgrunden bedömer jag risken för en stämning som förhållandevis liten; advokatbyråerna kommer inte att ha möjlighet att stämma alla som är misstänkta för nedladdning. Det är däremot inte omöjligt att det kommer att ske stämningar mot privatpersoner i fall som detta. Jag är av uppfattningen att det snarare är rimligt att så kommer att ske. Dels för att åskådliggöra att filmbolagen tar intrången på allvar, dels för att få prejudikat från domstol om vilka bevis som krävs.

Det är således inte riskfritt att låta bli att betala. Om advokatbyrån väljer att utfärda stämningar för nedladdningar kan din släkting vara en av de som stäms. Skulle ärendet gå vidare och din släkting skulle bli stämd rekommenderar jag att hen anlitar en jurist som företräder hen. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att hen bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline!

Jag hoppas att svaret jag givit dig kan lugna din släkting något och att hens psykiska mående kan förbättras. Att det sänds ut ett förlikningserbjudande innebär inte per automatik att hen är betalningsskyldig. Jag önskar er lycka till och hoppas du är nöjd med svaret!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare