FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/12/2018

Vad kan jag få för påföljd om brott har begåtts i samband med psykisk ohälsa?

Hej, jag är 19 år och blev intagen på tvångsvård på psykiatrin av polisen medans jag var psykotiskt, jag var tydligen väldigt hotfull och arg och har nu plockat på mig Våld mot tjänsteman, Hot mot tjänsteman, Hot mot grupp?(något sånt) och misshandel.

Jag har inga tidigare straff förutom nå ringa narkotika när jag var 17.

Jag har minnesluckor över mina första 3 dagar, och kommer ihåg vissa delar av händelser men har inte det minsta koll på nån tidslinje.

Jag kommer inte ihåg några specifika grejer, men skulle tro att våld mot tjänseman var från när jag tog strypgrepp på en skötare men kan också vara från poliserna eller sjukhusvakterna för jag sammarbetade tydligen inte med någon alls. Jag var väldigt stökig men i dåligt psykiskt skick, med psykisk ohälsa på papper o allt..

Vad är de möjliga straffen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kommer nedan, i tur ordning, gå igenom vad respektive brott kan leda till för straff:

Våld/hot mot tjänsteman - Våld och hot mot tjänsteman stadgas i 17 kap 1 § brottsbalken. I denna bestämmelse anges att brottet ska föranleda böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt ska man dock dömas till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen:

har innefattat våld av allvarligt slag,har innefattat hot som påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller som annars har varit av allvarligt slag, ellerannars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

Olaga hot mot grupp - Detta brott stadgas i 4 kap 5 § brottsbalken där det föreskrivs att personen ska dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet är grovt ska man dömas till fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas:

om hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller annars har varit av allvarligt slag, ellerom gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

Misshandel - Detta brott återfinns i 3 kap 5 § brottsbalken. Enligt denna bestämmelse ska man för misshandel av normalgraden dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet är grovt ska man dömas till fängelse i lägst ett år och sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

________________________________________________________________________

Som du förstår kan vart och ett av brotten ge höga fängelsestraff. Brotten som begåtts är även så kallade artbrott, vilket betyder att de anses vara av allvarligare art och att de därför normalt ska föranleda fängelsestraff.

En sammanräkning av brotten kommer dock att göras, hänsyn kommer även att tas till att du är under 21 år gammal. När brott begås av en person som är under 21 år gammal får man även så kallad ungdomsrabatt, vilket innebär att straffet inte kommer bli lika långt som det skulle blivit om du var över 21 år gammal. En bedömning av vilket straff som ska utdömas måste dock göras i varje specifikt fall och frågan innehåller för få omständigheter för att jag med säkerhet ska kunna uttala mig om påföljdens bestämmande eller straffets längd.

Jag förstår dock din fråga som att samtliga handlingar har begåtts under så kallad allvarlig psykisk störning. Detta innebär att annan påföljd än fängelse kan komma ifråga. Här måste dock utredningar göras, men om man kommer fram till att vårdbehov föreligger kan ungdomsvård bli aktuellt istället för fängelse. Ungdomsvården kan då även förenas med ungdomstjänst eller dagsböter. Om det finns papper som intygar att du lidit av psykisk störning/ohälsa i samband med att brotten har begåtts är denna påföljd trolig. Något säkert svar kan dock inte ges då det är upp till domstolen att bedöma påföljd i varje specifikt fall.

Hoppas svaret har varit till din hjälp, annars får du gärna höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare