FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/06/2018

Vad kan jag göra om min hund blev attackerad och ägaren vägrar betala veterinärkostnader?

Hej! Jag och min hund blev attackerade och bitna av en lös hund! Ägaren har hittills betalat veterinärkostnaderna, men vägrar nu att betala senaste fakturan och anser att det är reglerad genom hana bolag och det är klart för hans del! Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Denna händelse regleras av lagen om tillsyn över hundar och katter. Ägaren är skyldig att ersätta kostnaderna för skadan enligt lagens 19§.

Det finns möjlighet att ägaren har en ansvarsförsäkring i dennes hemförsäkring som den menar gäller. Jag rekommenderar att du ber ägaren visa att detta finns och fråga denne/försäkringsbolaget hur du ska få fakturan betald av försäkringsbolaget isåfall.

Annars kan du behöva stämma i allmän domstol. Det stämningsansökan ska innehålla hittar du isåfall i 42 kapitlet 1 och 2 §§ Rättegångsbalken.

Du är välkommen att ställa en ny fråga om du behöver mer hjälp.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare