FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/05/2018

Vad kan jag göra om mitt ex inte går med på att sälja vår gemensamma lägenhet?

Hej jag och mitt ex har en gemensam lägenhet tillsammans som han bor i och jag och barnen bor hyres. Från och med september 2017 jag har sagt till honom flera gånger att vi måste sälja lägenheten pga hög hyra som jag betalar och min ekonomi till låter mig inte att fortsätta så men han vägrar totalt. Jag har till och med sagt till honom att han kan köpa ut mig och stanna kvar där men säger att har inte råd med den heller och det känns att han kastar hela tiden sten framför mig att köpa ut mig eller sälja. Jag själv har inte råd att köpa ut honom pga lägre års inkomst .Jag vill veta vad har jag för alternativ och vilken väg ska jag ta? Jag är väldig tacksam om ni kan ge mig lite råd om detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att du och ditt ex äger lägenheten gemensamt är ni vad som brukar kallas samägare av den. Det finns en lag som reglerar vad som händer när samägare av saker inte kommer överens, den är dock egentligen inte tillämplig på bostadsrätter eftersom en bostadsrätt inte är en fastighet eller en lös sak (1 § SamägL). Högsta domstolen har dock i ett rättsfall slagit fast att samäganderättslagen, när det kommer till de väsentligaste delarna, också omfattar bostadsrätter.

Samäganderättslagen är bara tillämplig om du och ditt ex inte har bestämt att något annat än reglerna i lagen ska tillämpas. Om ni inte avtalat om något annat gäller dock lagens regler (1 § SamägL). Utgångspunkten är att ni måste vara överens om att sälja bostadsrätten (2 § SamägL). Om ni inte kan komma överens kan du dock ansöka hos tingsrätten om att bostadsrätten för er gemensamma räkning ska bjudas ut på offentlig auktion (6 § SamägL). Detta innebär att du kan framtvinga en försäljning av lägenheten mot ditt ex vilja om han inte går med på att ni säljer den tillsammans.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare