Vad kan jag göra om någon vägrar att betala tillbaka?

42 § första stycket BFLJag swishade 4500kr till någon i ett lån och personen i fråga har inte betalat tillbaka, vad har jag för juridiska rättigheter? Om personen vägrar betala tillbaka hur ska jag gå tillväga?

Tack så mycket

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon vägrar att betala sin skuld kan du vända dig till Kronofogden för att driva in pengarna. Du börjar med att ansöka om ett betalningsföreläggande för att fastställa att skulden är riktig, vilket du gör genom att fylla i en blankett som du skickar till Kronofogden (se här).

Regler om betalningsföreläggande finns i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BFL). För att kunna ansöka om ett betalningsföreläggande krävs att förfallodagen för skulden har passerat och att skulden gäller pengar (2 § första stycket BFL). Det framgår inte av din fråga huruvida ni kommit överens om vilken dag lånet senast måste vara betalat (en så kallad förfallodag). Om ni har gjort en sådan överenskommelse och denna dag har passerat, bör lånet anses ha förfallit till betalning. Om ni däremot inte har bestämt en betalningsdag är huvudregeln att skulden ska betalas när du – i egenskap av borgenär – kräver det.

När Kronofogden fått in din ansökan skickar de ett föreläggande till personen du lånat ut pengar till (25 § BFL). Om personen inte invänder mot skulden kommer Kronofogden att meddela utslag och därefter börja driva in skulden (42 § första stycket BFL och 2 kap. 1 § tredje stycket utsökningsbalken (UB)). Om personer däremot invänder är det upp till dig att bestämma om du vill att ärendet ska tas vidare till domstol (33-34 § BFL).

Du kan läsa med om betalningsföreläggande på Kronofogdens hemsida här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare