FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/09/2018

Vad kan man göra om arbetsgivaren inte betalar ut lön?

Hej jag jobbade 6 dagar 2 dagar juli månader och dagar August månad så jag har inte fått lönen och jag berättade min chef och hon vill inte betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När arbetsgivaren inte betalar ut lönen

Anställningsavtalet är bindande för både arbetstagaren och arbetsgivaren. Under vissa förutsättningar kan arbetsgivaren ta ensidiga beslut, såsom när beslutet rör hur denne ska leda och fördela arbetet. Sådana villkor i avtalet som berör lön kan inte arbetsgivaren ändra ensidigt. Detta innebär att arbetsgivaren begår ett avtalsbrott om denne inte betalar ut lön i enlighet med anställningsavtalet.

Vad kan man göra?

Arbetsgivaren begår alltså ett avtalsbrott om denne inte betalar ut lön enligt anställningsavtalet. Som arbetstagare bör man i första han upplysa sin arbetsgivare om detta och kräva att lönen utbetalas omedelbart. Arbetstagaren kan vidare vända sig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande innebär att Kronofogdemyndigheten ålägger arbetsgivaren att betala ut lönen (2 § lagen om betalningsföreläggande). Ansökan om ett sådant betalningsföreläggande ska ske skriftligen. Ytterligare information om vad en sådan ansökan ska innehålla finns på Kronofogdemyndighetens hemsida. En sista utväg för arbetstagaren är att väcka talan mot arbetsgivaren i domstol med yrkandet om att denne ska utbetala lönen.

Råd

Jag rekommenderar dig att kontakta din arbetsgivare och kräva att din lön utbetalas. Om detta inte sker rekommenderas du att kontakta en jurist, alternativt att vända dig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare