FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/12/2018

Vad kan min arbetskamrat straffas för som hotat mig, tagit sönder fönster och trakasserat mig?

Jag hade en bråk med en arbetskamarad som jag har obetald.skuld.hos honom på 3000 men han ville ha 1000 så han komm framme med en hammare hotade mig och min mamma och sen han tog sönder först 1 fönster sen han kastade med hammare igenom.fönster för att skada mig . Polisen kommit och tagit honom.och finns bevis eftersom de var polisen som tog hammaren och såg den på golvet och han var fotfarande framför mitt hus när polisen kommit . Jag deklarerad också att han kommit på mitt arbetsplats och trakaserade mig och att han gjörde detta ofta via telefon och facebook också.. vad ska han bli straffad för? Vilken kan bli hans straff

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar vara en jobbig situation du har hamnat i och jag hoppas att mitt svar kan hjälpa dig med lite klarhet. Utifrån din fråga låter det som att din arbetskamrat har utsatt dig för olika saker som skulle kunna vara brott och att du nu undrar vad han kan straffas för och få för straff. Regler om detta finns i Brottsbalken (BrB). Vad jag gärna vill påpeka är att jag tyvärr inte kan säga om din arbetskamrat kommer att dömas för något brott eller vilket straff han i så fall skulle få. Domstolen bedömer nämligen alltid frågor i varje fall för sig utifrån de specifika omständigheterna. Jag ger dig däremot lite vägledning nedan med min bedömning av din fråga.

Att hota dig och din mamma kan vara brottet olaga hot
Till att börja med kan jag säga att din arbetskamrat inte har någon som helst rätt att hota eller trakassera dig oavsett hur stor obetald skuld du skulle ha hos honom. Om vi börjar att han hotat dig och din mamma kan han mycket väl ha gjort sig skyldig till brottet olaga hot (BrB 4 kap. 5 §). Det handlar om att en person hotar någon annan på ett sätt som är menat att allvarligt skrämma personen. Straffet för olaga hot är böter eller fängelse från två veckor till högst ett år.

Att komma till din arbetsplats och trakassera dig kan vara brottet ofredande
Att din arbetskamrat kommit till din arbetsplats och trakasserat dig och även gjort detta ofta via telefon och Facebook bedömer jag som handlingar som kan vara brottet ofredande (BrB 4 kap. 7 §). Ofredande handlar om att en person utsätter någon annan för störande kontakter med syftet att kränka den andra personens frid. Straffet för ofredande är enligt lagen böter eller fängelse i två veckor till högst två år.

Att ta sönder dina fönster kan vara brottet skadegörelse
Din arbetskamrat har även tagit sönder fönster hos dig, vilket enligt mig låter som ett klart fall av brottet skadegörelse (BrB 12 kap. 1 §). Precis som det låter handlar det om att en person skadat eller gjort sönder något som tillhör en annan person eller staten. För skadegörelse är straffet fängelse från två veckor till högst två år.

Ett troligt straff om din arbetskamrat tidigare är ostraffad är villkorlig dom och böter
Om domstolen bedömer att den bevisning som tas fram mot din arbetskamrat är tillräcklig kommer de välja att döma honom för brotten. I så fall kommer domstolen besluta om ett gemensam straff för alla brott. Vad straffet blir beror för det första på hur allvarliga brotten är. För det andra beror straffet på vem din arbetskamrat är och om han blivit dömd för brott tidigare.

Det finns en risk att din arbetskamrat döms till fängelse om brotten är allvarliga, om han kanske tidigare är straffad och om domstolen bedömer att han ska frihetsberövas. Har din arbetskamrat inte blivit dömd för brott tidigare är det dock troligt att han straffas med villkorlig dom och dagsböter (BrB 27 kap. 1 §). Villkorlig dom innebär att brottet är så allvarligt att det är aktuellt med fängelse men att domstolen av någon anledning anser att personen inte ska frihetsberövas. Detta är bl.a. vanligt när det är första gången en person begår ett brott. Om din arbetskamrat även får dagsböter bestäms antal dagar han ska betala utifrån hur allvarliga brotten är, men högst 150 dagar. Hur mycket han ska betala varje dag beror på hans ekonomiska situation och inkomst och kan bli mellan 50 - 1 000 kronor (BrB 25 kap. 2 §).

Sammanfattning
- Din arbetskamrat kan enligt min bedömning bli straffad för olaga hot, ofredande och skadegörelse.
- Straffet kan bli böter eller fängelse. Alternativt kan straffet bli villkorlig dom tillsammans med böter, vilket jag tror är sannolikt om han inte tidigare är dömd för brott.

Om du inte redan har gjort det rekommenderar jag dig att kontakta polisen och berätta om allt din arbetskamrat har utsatt dig för. Polisens kontaktuppgifter hittar du HÄR.

Behöver du hjälp med ekonomin?
Om det är så att du har svårt att betala din skuld till din arbetskamrat och kanske behöver ekonomisk hjälp och rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till din kommunala konsumentvägledning. De erbjuder bland annat skuldrådgivning. Du kan hitta kontaktuppgifter genom att söka på orten där du bor HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare