FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/11/2018

Vad kommer visas i mitt belastningsregister vid arbete med barn?

<p>Jag har ett problem för att jag behöver lämna in ett utdrag från mitt belastningsregister. Jag kommer behöva lämna in ett utdrag varje år. Jag har inte blivit dömd eller straffad än för ett narkotika bruk. Så det kommer inte synas nu men det kanske gör det nästa år. Det hände ungefär för 1,5 år sedan och jag skrev på ett policy pappar att inte bruka narkotika för några månader sedan. Jag läste någonstans att det bara visas grövre brott i belastningsregistret, men har också läst att narkotika brott visas. Jag skulle bara vilja ha ett klart svar vad som kommer visas i mitt belastningsregister och när. (jobbar som tränare för småbarn)</p>

Lawline svarar

Hejsan!

Vad som visas i belastningsregistret beror på vad din arbetsgivare har för krav. Eftersom du jobbar som tränare för småbarn kommer du behöva gå igenom en lagreglerad registerkontroll för att kunna anställas. Vid registerkontrollen kommer emellertid endast dessa brott synas; mord, dråp, grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, barnpornografibrott och grovt rån.

De som har blivit dömda för dessa brott får inte anställas. Med andra ord kommer narkotikabrott kommer inte att synas i registerkontrollen. Läs mer genom att klicka här.

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare