FrågaFAMILJERÄTTGod man30/06/2018

Vad krävs för att bli förvaltare?

Förvaltarskap:

Kan jag som son vara förvaltare åt min dementa mor?

Om möjligt - Vad krävs för att tingsrätt beslutar jag förmyndare åt min mor.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förvaltare tilldelas till en person som inte kan vårda sig eller sin egendom och är i behov av hjälp, 11 Kap 7 § Föräldrabalken. Förvaltarskapat anpassas till den enskilde i varje enskilt fall, 11 Kap 7 § 2 st Föräldrabalken. Personen som behöver hjälp eller en nära anhörig eller överförmyndaren kan ansöka om förvaltarskap.

För att rätten ska godkänna en person som förvaltare krävs det att personen är rättrådig och i allmänhet en lämplig person, 11 Kap 12 § Föräldrabalken. Tingsrätten eller om de deligerar beslutet Överförmyndarnämnden beslutar vem som är rättrådig och lämplig.

Mitt råd är att du tar kontakt med Överförmyndarnämnden i din kommun för att få reda på kraven i att vara rättrådig och lämplig och övrig information.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare