FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/04/2018

Vad krävs för att en bilköpare ska kunna häva köpet?

Jag har sålt en bil av årsmodell 2009 precis innan jag skulle sälja den så visade det sig att en varnings lampa blra lysa, jag lämnade in bilen på service jag informerade även den nya köparen, sen visade det sig att det var kamkjedjan som var strekt informerade även nya köparen det, sen lagade jag bilen för 33 000kr informerade även det och frågade om han ville hjälpa till med den fakturan han sa först nej, sen så erbjöd han sig att hjälpa till med 5000kr vi gjorde ägarbyte, ca 2 veckor efter ringer han och talar om att 3st tennspolar måste bytas ca 3000kr jag säger tyvärr bilen har du ju köpt men erbjuder mig att betala 20Procent efter som han hjälpte mig med det ca, då säger han att han ska lämna tillbaks bilen och ha 80 000kr han köpte den för 75000 sen så hotar han att han ska han polis anmäla mig, i min värld så har man köpt en bil privat så är det svårt att häva det köpet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du i egenskap av privatperson har sålt en bil till en annan privatperson är köplagen tillämplig (1 § köplagen). Lagen är dispositiv, vilket innebär att bestämmelserna gäller i den mån ni inte har avtalat någonting annat (3 § köplagen).

Föreligger fel i varan?

Vad kan köparen med fog förutsätta?

Om varan som du som säljare har sålt är i sämre skick än var köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att betrakta som felaktig (17 § 3 st. köplagen). Bilen som du har sålt är 9 år gammal; en köpare bör därför räkna med att den inte är helt felfri. Avgörande blir hur stort felet är och huruvida felet är en risk som man som köpare får räkna med när man köper en bil av den årsmodell som du har sålt.

Har du dessutom sålt bilen i befintligt skick krävs att bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta (19 § köplagen). Här ska hänsyn tas till bl.a. det överenskomna priset (om bilen såldes dyrt och felet är allvarligt kan detta anses vara i väsentligt sämre skick).

Har köparen fått tillfälle att undersöka bilen?

Om säljaren uppmanar köparen att undersöka varan får köparen inte såsom fel åberopa vad hen borde ha upptäckt vid undersökningen (20 § 2 st. köplagen).

Min bedömning

En mindre defekt som kostar 3 000 kr att åtgärda utgör enligt min mening inte ett fel i varan. Köparen måste helt enkelt räkna med vissa defekter. Skulle det vara så att ett fel anses föreligga har du som säljare dessutom rätt att åtgärda felet, t.ex. genom att själv bekosta att bilen tas med till en verkstad (36 § köplagen).

Precis som du säger är det relativt svårt att häva köpet (du kan läsa om förutsättningarna för hävning i 39 § köplagen). Min bedömning är att det är osannolikt att en domstol skulle anse att grund för hävning föreligger, även om domstolen skulle komma fram till att bilen är behäftad med ett fel.

Har säljare begått ett brott om hen säljer en defekt vara?

För att en polisanmälan ska vara till någon nytta krävs att ett brott har begåtts. Det brott som ligger närmast tillhands att undersöka är bedrägeri, som kräver att någon genom vilseledande har förmått någon annan att vidta en åtgärd som innebär skada för den vilseledda och vinning för gärningspersonen (9 kap. 1 § brottsbalken).

I ditt fall skulle det alltså krävas att du har vilselett köparen att köpa din bil, och att detta köp har lett till vinning för dig och till skada för köparen. Det krävs dessutom att du har haft uppsåt, dvs. vilselett köparen "med flit". Enligt min bedömning utgör konflikten som du beskriver i din fråga en typisk civilrättslig tvist som polisen inte har någon skyldighet att utreda. Du behöver således inte oroa dig för att köparen ska polisanmäla dig eftersom en eventuell inledd förundersökning kommer att läggas ned tämligen omgående.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig via kommentarsfältet här nedanför.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare