Vad krävs för att slippa behandla ett ärende vid en föreningsstämma?

Har en styrelse rätt att låta bli att delge stämman en motion som endast innehåller smaklösa påhopp på enskilda medlemmar i föreningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är lagen om ekonomiska föreningar (EFL) som är relevant lagstiftning.

Får man underlåta att ta upp ett ärende som en medlem har begärt att få behandlat?

En medlems rätt att få ett ärende behandlat vid en föreningsstämma utgör ett skydd för medlemmar i en förening. Varje medlem i en förening har rätt att få en fråga som kan beslutas om vid en stämma upptaget på en sådan stämma. Detsamma gäller en medlems begäran att göra ett uttalande vid stämman (6:15 EFL). Om det som medlemmen vill få behandlat utgör ett ärende, det vill säga en fråga som kan beslutas om eller ett uttalande, så måste detta tas upp vid en stämma. En styrelse lär bara få vägra att ta upp ärendet, om ärendet skulle stå i uppenbar strid med EFL eller föreningsstadgarna (NJA 1960 s. 698).

Om motionen inte är något som man kan rösta om eller om den inte heller handlar om ett bestämt uttalande, så får stämman underlåta att ta med motionen till stämman. Skulle motionen uppenbart strida mot EFL eller föreningsstadgan, så lär styrelsen också kunna underlåta att ta med motionen. Om motionen utgör påhopp på andra medlemmar, så talar det för att styrelsen bör kunna underlåta att behandla motionen vid stämman. Eftersom jag inte vet vad motionen säger i närmare detalj, så kan jag inte heller uttala mig tydligare om underlåtelse av delgivning får göras av styrelsen.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. En styrelse har bara rätt att underlåta att delge stämman om en motion som en medlem har begärt att få behandlat, om motionen uppenbart skulle strida mot EFL eller föreningsstadgarna. Utgör motionen påhopp på andra medlemmar bör styrelsen ha rätt att inte delge stämman om motionen. Min rekommendation är att prata med en advokat om ärendet, eftersom styrelsen kan riskera att bryta mot lagen vid felaktig tolkning av motionen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare