FrågaAVTALSRÄTTGåva27/06/2018

Vad ska jag göra för att gåvan ska utgöra enskild egendom?

Jag ämnar skänka en summa pengar som enskild egendom till mina söner. Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att egendomen du vill skänka till dina söner ska bli deras enskilda ska ett gåvobrev upprättas. Att egendom är enskild innebär att den inte kommer att ingå i en bodelning vid skilsmässa eller vid dödsfall, 10:1 Äktenskapsbalk (1987:230).

Av gåvobrevet ska det framgå att pengarna ska vara dina söners enskilda. Brevet och pengarna ska överlämnas till dem för att gåvan ska anses vara fullbordad, 2 § Lag (1963:83) angående vissa utfästelser om gåva. Det finns i övrigt inga formkrav och ett gåvobrev måste inte registreras för att vara giltigt.

När en förälder skänker en gåva till sitt/sina barn kan det enligt Ärvdabalk (1958:637) 6:1 ses som ett förskott på arv. Det innebär att det framtida arvet kommer att minska med den summa barnet redan fått. Om man inte vill att ett framtida arv ska minska bör även detta skrivas in i gåvobrevet.

Sammanfattningsvis ska du upprätta ett gåvobrev för att pengarna ska bli dina söners enskilda egendom. Det finns inga speciella formkrav för en sådan handling.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare