FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/06/2018

Vad ska jag göra när en chef får mig att må dåligt på jobbet?

Hej

Jag vill ställa en fråga om en anställning jag har och som jag mår mycket dåligt .

Chefen har förmågan att se allt jag gör och jag får skäll varje dag i princip .

Jag gör fel men är livrädd för att göra fel då hon blir jättearg.

Ibland skäller hon högt och grimaserar och får mig att känna mig olydig och som jag är värdelös.

Hon har också fått mig att skriva på en lapp där det står att om jag ska fortsätta mitt jobb så måste jag följa dessa saker.

Jag tycker själv att jag gör så gott jag kan men är ingen robot så fel blir det men långt från perfekt.

aldrig jag har fått höra bra saker..

jag vantrivs och nu ska jag vara ensam i flera veckor jobbar som biträdande chef har bra kontakt med personalen som också känner av hennes sätt att vara.

alla är rädda att säga vad dom tycker så är även jag.

Jag har aldrig varit hemma för att jag mår dåligt..

men nu så känns det olustigt och det värsta är att komma tillbaks efter semestern för att få utskällning på allt dåligt som jag gör och gjort.

vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver låter som ett arbetsmiljöproblem. Arbetsgivare har ett ansvar för att uppnå en god arbetsmiljö (se exempelvis 3 kap. 1 a § arbetsmiljölagen) och därför bör du ta upp detta problem med ditt fackförbund som i sin tur kommer kunna assistera dig i den uppkomna situationen och försöka få till stånd en förändring.

Om du däremot inte är med i ett fackförbund bör du antingen kontakta högre chef, eller be en fackansluten kollega som också upplever problemen att ta upp det med sitt fack.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare