Var går gränsen för upphovsrättsintrång vid bearbetning av annans verk?

Om en artist inspirerar av en annans artists bilder, men resultat bilden blir väldigt lik. Hur lik får en bild vara? Var är gränsen?

I detta fallet har varelsen på bilden inte samma "pose" eller färg, och en liten detalj är tillagd. Är ddt tillräckligt för att inte anses vara copiering eller dålig sed?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar var gränsen för upphovsrättsintrång går, det vill säga hur nära en bearbetning av en redan befintlig bild får vara.

Upphovsrättsligt skydd
Den här typen av frågor regleras i upphovsrättslagen (URL). Det upphovsrättsliga skyddet till den här typen av verk uppstår automatiskt och det finns alltså inte något krav på registrering. För att ett verk ska skyddas av upphovsrätten krävs det att det når upp till verkshöjdskravet (1 § URL). Verket ska vara resultatet av ett personligt skapande, visa originalitet eller någon form av särprägel. Följden av ett upphovsrättsligt skydd är att konstnären ges ensamrätt till verket (2 § URL).

Ensamrätten gör det möjligt för konstnären att hindra andra från att dels framställa exemplar av verket (så kallad exemplarframställning), dels att göra verket tillgängligt för allmänheten (spridningsrätten och visningsrätten). Kortfattat innebär det att konstnären, upphovsmannen, bestämmer hur, när och av vem verket får användas.

Bearbetning av verk
Om du skapar ett nytt verk med ett annat verk som förlaga finns det risk för att du begår intrång i ensamrätten, såvida du inte har givits samtycke från upphovsmannen (4 § URL).

Som du är inne på kan man emellertid bearbeta ett verk som omfattas av ensamrätten, utan att göra sig skyldig till upphovsrättsintrång. I URL görs det nämligen en distinktion mellan bearbetade verk som är självständiga och bearbetade verk som inte är det.

För att du inte ska riskera att begå upphovsrättsintrång krävs det att du har åstadkommit ett nytt och självständigt verk (4 § st. 2 URL). Det är svårt att på rak arm säga hur mycket du behöver ändra i ett enskilt verk för att det ska uppfylla kraven på nyhet och självständighet. Bedömningen måste göras från fall till fall. Som utgångspunkt gäller att ju mer karakteristiskt det verk som du utgår ifrån är, desto fler ändringar krävs för att du ska uppfylla självständighetskravet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Marika HåkanssonRådgivare