Värdering av egendom samt hantering av uppskov vid arvskifte

Hej!

Vår far har gått bort och det fanns ett testamente där sambon ska sitta i orubbat bo och ha fri förfoganderätt. Vi är 6 syskon som ska dela på en fjärdedel eftersom hon ska ha tre delar.

Nu har vi kommit till arvskifte och jag undrar om det värde som togs upp i bouppteckningen vilket var taxeringsvärdet ska gälla, eller om vi kan hävda att marknadsvärde ska gälla. Jag undrar också vad uppskovsbelopp innebär eller min fråga är egentligen om vi ska betala någon avgift/kostnad för den skatt hon sen får betala när hon säljer på värdeökningen.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Värdering av egendom ska ske i anslutning till arvskiftet och det är det reella värdet som är avgörande, det vill säga marknadsvärdet. Att det är taxeringsvärdet som framkommer i bouppteckningen spelar egentligen ingen roll men nu när det är dags för arvskifte bör ni ta upp egendomen till marknadsvärdet för att få ett så korrekt utfall som möjligt.

Gällande uppskovsbeloppet så är det er fars sambo som kommer att stå för detta om hon väljer att sälja bostaden vid ett senare tillfälle. I och med att hon ska sitta kvar i orubbat bo så följer även uppskovsbeloppet med bostaden. Ni ska alltså inte betala någon avgift till följd av det uppskovsbelopp som belastar bostaden.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare