FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/04/2018

Vårdnadshavarna bestämmer tillsammans om barnets personliga angelägenheter, så som var barnet ska gå på förskola

Min son är folkbokfördet hos sin far då folkbokföringen ansåg att han bott längst i den lägenheten när vi separerade och jag flyttade till grannkommunen.

Vi har gemensam vårdnad och barnet bor hos oss växelvis varannanvecka

Vem är det som bestämmer var barnet ska gå på förskola "dagis" är det vi båda eller bara den förälder som barnet är folkbokförd hos?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om vårdnad och vårdnadshavarnas rättigheter och skyldigheter finns i föräldrabalken (FB).

Det är vårdnadshavaren som bestämmer över barnets personliga angelägenheter, så som var barnets ska gå på förskola, FB 6 kap 11 §. När det finns två vårdnadshavare så ska de tillsammans bestämma över barnets personliga angelägenheter, FB 6 kap 13 § 1 st.

Eftersom du och barnets far har gemensam vårdnad så ska ni tillsammans fatta beslut om var barnet ska gå på förskola. Det är alltså inte den förälder där barnet är bokförd som ensam tar beslut om förskola utan det ska ni som vårdnadshavare göra tillsammans.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare