Varsel vid uppsägning och förhållanden vid konkurs

I ett mindre firma ( AB) har chefen plötsligt dött. Enda kvarvarande i styrelsen är chefens son (suppleant) som inte har kunskap eller vill driva firman vidare.

Man har två anställda, kan de sägas upp direkt (med uppsägningstid enligt anställningsavtal eller LAS) eller måste de varslas först?

Firman har gått dåligt sista åren så revisorn vet inte än om avveckling av företaget kommer att ske via likvidation eller konkurs, spelar det någon roll i uppsägningsfrågan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör arbetsrätten och uppsägning. Området styrs framförallt av Lag (1982:80) om anställningsskydd. Av informationen du har gett framgår inte om det föreligger ett kollektivavtal som styr förhållandet mellan företaget och de anställda eller inte. Finns ett kollektivavtal gäller kollektivavtalet framför lagen till skillnad mot om ett kollektivavtal inte finns, då gäller lagen i sin helhet. Jag kommer i besvarandet av frågan att utgå från att det inte finns något kollektivavtal mellan parterna.

Uppsägning och varsel enligt anställningsavtal eller lag

Det kan poängteras att det inte är möjligt för ett anställningsavtal att strida mot lag om inget kollektivavtal finns, enligt 2 § LAS. En anställning kan avslutas genom en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare så länge som det är förenligt med Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. För uppsägning av arbetstagare ska saklig grund finnas enligt 7 § LAS. Uppsägningstiden som ska vidtas är inte den i anställningsavtalet utan den som återfinns i 11 § LAS. Gällande varsel ska det ske i fall där minst fem arbetstagare berörs.

Uppsägning vid konkurs eller likvidation

Under en eventuell konkurs eller likvidation har arbetstagare enbart skyldighet att arbeta under den tid de får lön. Vid konkurs så fattas sådana beslut av konkursförvaltare. Uppsägning av arbetstagare sker då i normalfallet i form av arbetsbrist. I sådana fall gäller samma gäller som i andra fall där uppsägning sker till följd av arbetsbrist.

Sammanfattning

Det är inte möjligt att uppsägning sker via vad som står skrivet i anställningsavtalet. Det är det som finns bestämt i lag som styr hanterandet av en uppsägning om inget kollektivavtal finns. Inget varsel behöver göras då det bara är två arbetstagare som berörs av uppsägningen.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare