FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/06/2018

Vart vända sig vid en arbetstvist?

Hej!

Min fru har fått sedan en tid ett anbud på anställning hos ett städföretag. detta är utfört både i text samt muntligt. Nu ca. en månad innan anställningens början har arbetsgivaren dragit tillbaka sitt anbud och menar att det inte finns ett behov för henns anställning längre utan endast ev. vikariat.

Hur går vi vidare i denna process?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tråkigt att höra att arbetsgivaren har dragit tillbaka erbjudandet om anställningen för din fru. Om ni väljer att gå vidare med arbetstvisten så är det din fru som har bevisbördan för att hon har blivit erbjuden en anställning. Men eftersom erbjudandet finns skriftligt så borde det inte vara några större problem att bevisa. Arbetsgivaren kan då riskera att betala skadestånd för sitt eventuellt felaktigt agerande.

Arbetstvister tas antingen upp av Arbetsdomstolen eller en tingsrätt. Jag utgår ifrån att din fru inte är medlem, eller har stöd av, en facklig organisation. Då ska talan väckas vid en tingsrätt.

Ni kan få hjälp av oss på Lawline med att gå vidare i processen om ni önskar. Ni kan boka tid med en jurist här.

mvh

Fredrik RisingRådgivare