Varumärkesskydd

Hej!

Jag är väldigt klockintresserad och vet om att klockor som Daniel Wellington inte är annat än en kinaklocka vars logga kommer från ett "europeiskt" land. Kan jag lagligt köpa hem 100 av dessa klockor till ett pris av 30 kronor styck från Kina och sälja dem vidare för en smärre vinst. Låt säga 250 kronor. Är detta olagligt och vad är isåfall konsekvenserna?

Mvh

Emil

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det står dig fritt att köpa in klockor av samma tillverkare som tillverkar Daniel Wellington (DW). Du får dock inte instruera tillverkaren att på klockorna slänga på namnet DW, och sälja dessa, eftersom DW åtnjuter varumärkesskydd. Enligt 1 kap. 10 § varumärkeslagen innebär varumärkesskyddet att ingen annan än ägaren till DW får använda DW i näringsverksamhet. Varumärkesintrång är enligt 8 kap. 1 § samma lag straffbart, och kan även medföra andra konsekvenser såsom vite och skadestånd.

Det är inte heller tillåtet att importera DW-klockor som satts ut på den kinesiska marknaden och sälja dessa i Sverige. Endast ägaren till DW eller den med tillåtelse av ägaren till DW får göra det. Däremot är det okej att köpa och sälja exemplar som lagligen satts ut på marknaden inom EES. Detta framgår av 1 kap. 12 §.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare