Vem ansvarar för skador på en uthyrd buss?

Hej! Jag har en fråga om hur man ska lösa det här. Jag är med i en elevkår och vi anordnade en fest. Vi hade hyrt 3 abonnerade bussar, påvägen hem så var det 3 personer (1 person per buss) som spydde i bussen. Bussföretaget gav oss en böter på 5k per buss alltså 15k totalt. Vi har ej de pengarna och vi undrar vi ska lösa det? Är det dem oansvariga som spydde som ska betala då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni abonnerade bussarna slöts ett hyresavtal mellan bussuthyraren och er elevkår som avtalsparter. Hyresavtalet är bindande enbart för avtalsparterna och beskriver de rättigheter och skyldigheter avtalsparterna har kommit överens om gäller dem emellan. Utan att veta vad som står mer exakt i avtalet antar jag att det finns en avtalsbestämmelse som säger att den som hyr bussarna ska ersätta eventuella skador som uppkommer under uthyrningen (och som inte beror på uthyraren själv). Enligt en allmän skadeståndsrättslig princip har bussföretaget som skadelidande en skyldighet att begränsa sin egen skada. Vad det innebär är att bussföretaget inte har rätt till mer ersättning av er än vad som motsvarar den skada ni har orsakat. Om ni upplever att bussföretaget kräver mer pengar av er än vad som är skäligt för att ersätta skadorna på bussarna, och ni inte har avtalat om 5 000 kr som ett fast ersättningsbelopp för skador, kan ni ha rätt att bara ersätta bussföretaget för de kostnader som ska anses befogade. Jag skulle råda er att be om en kostnadsspecifikation från bussföretaget och utifrån den avgöra om det finns anledning att hävda att ersättningskraven är oskäliga.

Att hyresavtalet är bindande enbart för avtalsparterna innebär att de som spydde i bussen inte enligt avtalet har någon skyldighet att betala böterna, eftersom de inte har tagit på sig ett ansvar gentemot bussföretaget. De inblandade kan givetvis på frivillig basis bidra till att betala ersättningen till bussföretagen, men den som skrev på hyresavtalet är den som är skyldig att följa det.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare