FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/07/2018

Vem är härskande respektive tjänande fastighet?

Vi äger en fastighet som ligger längst in på en privat väg, som leder till en större väg. Den privata vägen ligger på de två grannarnas tomter, men vi har ett officialservitut som ger oss rätt att nyttja vägen. Även grannarna nyttjar vägen. Är det rätt uppfattat, att vi är härskande fastighet och grannarna tjänande fastighet(?). Detta är av vikt för att utröna vem som har underhållsansvar för vägen.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Ett servitut utgör ett rättsförhållande mellan två fastigheter. Genom servitutsupplåtelsen knyts till den ena fastigheten (den härskande fastigheten) en rätt att nyttja den andra fastigheten (den tjänande fastigheten) på visst sätt. För mig framstår det som att det är ni som är den härskande fastigheten. Eftersom om det är som ni skriver - att vägen, som ni har ett servitut på, ligger på grannens mark - så är det ju ni som behöver ett servitut för att använda vägen, inte de själva.

Det borde dock framgå på själva servitutsupplåtelsen vilken fastighet som är härskande respektive tjänande. Om ni inte har tillgång till den så borde Lantmäteriet kunna hjälpa er med det, eftersom det är trots allt de som bildar, ändrar och upphäver officialservitut genom lantmäteriförrättningar, i så kallade fastighetsregleringar. Ni hittar deras hemsida med kontaktuppgifter här.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare